EMD GP15 dízelmozdony

Az EMD GP15 dízelmozdony a vasútbarátok kedvence, hiszen sokoldalúságával és megbízhatóságával fontos szerepet tölt be a helyi vasúti teherszállításban.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD GP15 dízelmozdonyt az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, amely a General Motors leányvállalata. Az EMD célja az volt, hogy egy hatékony, kisebb teljesítményű mozdonyt biztosítson a vasúttársaságok számára, amelyet elsősorban tolatási és rövid távú teherszállítási feladatokra terveztek. Az első modelleket 1976-ban gyártották.

A GP15 sorozat egy piaci igényt kívánt kielégíteni a kisebb teherforgalmi feladatokat ellátó mozdonyok iránt, amelyek gazdaságosan üzemeltethetők és karbantarthatók. A gyártó célzottan az amerikai vasúttársaságokat célozta meg ezzel a típusú mozdonnyal. A GP15 gyártása 1982-ig tartott, mely idő alatt több mint 300 darab készült belőle.

Technikai jellemzők

A GP15 dízelmozdony fő meghajtása dízelmotorral történik, amely elektromos generátort hajt meg. Ez a kombináció lehetővé teszi a megbízható teljesítmény biztosítását, amely körülbelül 1500 lóerőre tehető. A mozdony tengelyelrendezése B-B, amely azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán két tengely található.

A GP15 maximális sebessége körülbelül 100 km/h, amely elegendő a rövid távú teherforgalomhoz. A mozdony hossza körülbelül 16,7 méter, magassága pedig 4,3 méter. Közepes méretével és teljesítményével kifejezetten megfelelő a kisebb pályaudvarok és iparvágányok forgalmának lebonyolítására.

Szolgálati történelem

Az EMD GP15 mozdonyokat főként az Egyesült Államokban alkalmazták, számos vasúttársaság flottájában megtalálhatók voltak. Leginkább tolatási és könnyebb teherszállítási feladatokra használták őket. A megbízhatóságuknak és hatékonyságuknak köszönhetően a mozdonyok hosszú ideig szolgáltak különféle vasúttársaságoknál.

Noha a mozdonyok többségét már kivonták a forgalomból, néhány átesett modernizáción, amelynek köszönhetően még mindig szolgálatban állhatnak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GP15 mozdonyok közül több is megőrzésre került az Egyesült Államok területén. Egyes példányok múzeumokban vagy nosztalgia vasutaknál találhatók meg. Ezek a mozdonyok a vasúttörténet fontos részét képezik, és bemutatják a 20. század második felének vasúti technológiai fejlődését.

Érdekességek és kulturális hatás

A GP15 mozdonyok modellezésben is népszerűek, számos modellvasúti gyártó készít változatos méretarányban másolatokat belőlük. Az amerikai vasúti kultúrában a GP15 egy jól ismert típus, amelyet a rajongók és gyűjtők szívesen tartanak a gyűjteményeikben.

Népszerűségük és elterjedtségük miatt számos amerikai vasúti könyvben és dokumentumfilmben is említést kapnak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 1500 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz 16,7 méter
Magasság 4,3 méter

Hivatkozások

EMD GP15 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google