Történeti háttér és gyártás
Az EMD GP30 dízelmozdonyt a General Motors Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki a vasúti szállítmányozás igényeinek kielégítésére. A mozdony gyártása 1961-ben kezdődött, és egészen 1963-ig tartott. A GP30-as széria kifejlesztését az igények növekedése és a vasúttársaságok hatékonyságának javítása indokolta. Az EMD GP30-at több vasúttársaság is megrendelte, köztük a Union Pacific és a Santa Fe Railway. A típust a La Grange-i gyárban készítették el Illinois államban.
- Gyártási időszak: 1961-1963
- Példányszám: 948 darab
- Megrendelők: Többek között Union Pacific, Santa Fe Railway
Technikai jellemzők
Az EMD GP30 dízelmozdony a dízel-elektromos hajtásrendszerrel működik, amely akkoriban modern és hatékony megoldásnak számított. A mozdony teljesítménye 2250 lóerő, és egy B-B tengelyelrendezéssel rendelkezik. Maximális sebessége elérheti a 112 km/h-t. A mozdony hossza 17,37 méter, és súlya megközelítőleg 113 tonna. A GP30 környezetbarátabb és gazdaságosabb üzemelést kínált elődeinél.
- Teljesítmény: 2250 lóerő
- Tengelyelrendezés: B-B
- Maximális sebesség: 112 km/h
- Hossz: 17,37 méter
- Súly: 113 tonna
Szolgálati történelem
Az EMD GP30 mozdonyokat elsősorban Észak-Amerikában használták, ahol különböző teher- és személyszállítási feladatokat láttak el. A mozdonyok sikeresen működtek a különböző vasúttársaságok flottáiban, és a megbízhatóságuk miatt hosszú élettartamúak voltak. Az 1980-as évektől kezdődően többet is kivontak a szolgálatból, bár néhány példány továbbra is működött átalakításokkal és modernizációkkal.
- Használati terület: Észak-Amerika
- Szolgálati időszak: 1960-as évektől az 1980-as évekig és tovább
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos EMD GP30-as mozdonyt megőriztek különböző múzeumokban az Egyesült Államokban, ahol nosztalgiavonatokban is részt vesznek, és megtekinthetők a nagyközönség számára. Ezek a megőrzött példányok bepillantást engednek a vasúti ipar fejlődésébe és történetébe.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD GP30 mozdonyok ismertté váltak a modellvasutak világában is, ahol számos gyártó kínálta ezeket kicsinyített, méretarányos változatban. A mozdonyok robusztus megjelenésük és hatékony működésük révén a vasúti rajongók körében is népszerűek lettek, és számos vasúti bemutatón részt vettek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 2250 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 112 km/h |
Hossz | 17,37 m |
Súly | 113 tonna |