EMD GP30 dízelmozdony

Az 1960-as években debütált EMD GP30 dízelmozdony újító tervezésével és fejlett technológiájával forradalmasította a vasúti vontatást, gyorsítva a teherszállítást az észak-amerikai vasútvonalakon.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD GP30 dízelmozdonyt a General Motors Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki a vasúti szállítmányozás igényeinek kielégítésére. A mozdony gyártása 1961-ben kezdődött, és egészen 1963-ig tartott. A GP30-as széria kifejlesztését az igények növekedése és a vasúttársaságok hatékonyságának javítása indokolta. Az EMD GP30-at több vasúttársaság is megrendelte, köztük a Union Pacific és a Santa Fe Railway. A típust a La Grange-i gyárban készítették el Illinois államban.

  • Gyártási időszak: 1961-1963
  • Példányszám: 948 darab
  • Megrendelők: Többek között Union Pacific, Santa Fe Railway

Technikai jellemzők

Az EMD GP30 dízelmozdony a dízel-elektromos hajtásrendszerrel működik, amely akkoriban modern és hatékony megoldásnak számított. A mozdony teljesítménye 2250 lóerő, és egy B-B tengelyelrendezéssel rendelkezik. Maximális sebessége elérheti a 112 km/h-t. A mozdony hossza 17,37 méter, és súlya megközelítőleg 113 tonna. A GP30 környezetbarátabb és gazdaságosabb üzemelést kínált elődeinél.

  • Teljesítmény: 2250 lóerő
  • Tengelyelrendezés: B-B
  • Maximális sebesség: 112 km/h
  • Hossz: 17,37 méter
  • Súly: 113 tonna

Szolgálati történelem

Az EMD GP30 mozdonyokat elsősorban Észak-Amerikában használták, ahol különböző teher- és személyszállítási feladatokat láttak el. A mozdonyok sikeresen működtek a különböző vasúttársaságok flottáiban, és a megbízhatóságuk miatt hosszú élettartamúak voltak. Az 1980-as évektől kezdődően többet is kivontak a szolgálatból, bár néhány példány továbbra is működött átalakításokkal és modernizációkkal.

  • Használati terület: Észak-Amerika
  • Szolgálati időszak: 1960-as évektől az 1980-as évekig és tovább

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos EMD GP30-as mozdonyt megőriztek különböző múzeumokban az Egyesült Államokban, ahol nosztalgiavonatokban is részt vesznek, és megtekinthetők a nagyközönség számára. Ezek a megőrzött példányok bepillantást engednek a vasúti ipar fejlődésébe és történetébe.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD GP30 mozdonyok ismertté váltak a modellvasutak világában is, ahol számos gyártó kínálta ezeket kicsinyített, méretarányos változatban. A mozdonyok robusztus megjelenésük és hatékony működésük révén a vasúti rajongók körében is népszerűek lettek, és számos vasúti bemutatón részt vettek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 2250 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 112 km/h
Hossz 17,37 m
Súly 113 tonna

Hivatkozások

További információ az EMD GP30-ról