EMD GP35 dízelmozdony

Az EMD GP35 dízelmozdony az 1960-as évek vasúti közlekedésének egyik meghatározó alakja volt, amely a korszak technológiai fejlődését tükrözte hatékonyságával és megbízhatóságával.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD GP35 dízelmozdonyt az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki az 1960-as évek elején. Az 1963-tól kezdve gyártott mozdony válasz volt a vasúti ipar növekvő igényeire, melyek egy erősebb és hatékonyabb dízelmozdonyt követeltek. Az EMD célja az volt, hogy egy megbízható, sokoldalú mozdonyt hozzon létre, amely különféle teher- és személyszállítási feladatokat képes ellátni.

A gyártás során az EMD GP35-öt különböző vasúttársaságok rendelték meg Észak-Amerikában, beleértve mind az állami, mind a magánvasutakat. A teljes gyártás során több száz egység készült el, és ezek számos vasúti társaságnál szolgáltak.

Technikai jellemzők

A GP35 dízelmozdony hajtásrendszere egy dízel-elektromos rendszer, amely rendkívüli teljesítményt biztosít. A mozdony legfőbb technikai jellemzői közé tartozik a 2500 lóerős teljesítmény. A dízelmotor egy 16-hengeres EMD 567D3A típusú szerkezet.

  • Tengelyelrendezés: B-B
  • Maximális sebesség: kb. 105-113 km/h (65-70 mph)
  • Méretek: Hossza körülbelül 18,04 méter (59 láb, 2 hüvelyk)
  • Tömeg: Kb. 125 tonna

A mozdony tükrözi az EMD által használt tipikus konstrukciós megoldásokat, mint például a robusztus hajtómű és az elektropneumatikus fékrendszer, amely biztosítja a szükséges fékerőt a nagyobb terhelések kezeléséhez.

Szolgálati történelem

Az EMD GP35 mozdonyokat széles körben használták az Egyesült Államokban főként teherforgalomban, de helyenként személyszállításra is alkalmazták. Számos vasúti társaság, köztük a Union Pacific és a Southern Pacific is üzemeltette ezeket a mozdonyokat. A megbízhatóságuk és teljesítményük révén a GP35 mozdonyok a dízelkorszak meghatározó típusai közé tartoztak.

A 1980-as évekre azonban sok mozdonyt kivontak az aktív szolgálatból, vagy átalakították őket korszerűbb típusokká. Egyes példányokat továbbra is használnak kisebb vasúttársaságok vagy múzeumok.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GP35-ös mozdonyok közül több is megmenekült a selejtezéstől, és különböző vasúti múzeumokban található meg. Ezek az egységek sokszor nosztalgiavonatok részeként működnek, vagy statikus kiállítási darabokként tekinthetők meg. Az Egyesült Államok több múzeumában is megtalálhatók, ahol a vasúttörténet rajongói és látogatói megcsodálhatják őket.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD GP35 mozdonyok az amerikai vasúti hálózat ikonikus típusává váltak, és széles körben elterjedtek a modellvasút-gyártók körében is. Olyan cégek, mint a Lionel és a Bachmann, számos méretarányos modellt készítettek, amelyek a vasútmodellezők kedvencei közé tartoznak. Az ilyen típusú mozdonyokról számos könyv és dokumentumfilm is készült, bemutatva technikai részleteiket és történelmi jelentőségüket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

További információ az EMD GP35 dízelmozdonyról a Wikipédián.

Képek

Források: Wikipédia, Google