Történeti háttér és gyártás
Az EMD GP59 dízelmozdonyt az Electro-Motive Diesel (EMD) vállalat fejlesztette ki. 1985-ben kezdték el gyártani, válaszul az észak-amerikai vasúttársaságok növekvő igényére a nagy teljesítményű dízelmozdonyokra. Az EMD az egyik vezető szereplő volt a dízelmozdonyok piacán, és a GP59 típust a meglévő GP sorozat továbbfejlesztésének szánták.
- Gyártó: Electro-Motive Diesel (EMD)
- Gyártás kezdete: 1985
- Példányszám: 36 darab
Technikai jellemzők
Az EMD GP59 egy dízelmozdony, melyet a teljesítmény és megbízhatóság szem előtt tartásával terveztek. Az alábbiakban néhány fontos technikai jellemzője következik:
- Meghajtás: Dízelmotor
- Teljesítmény: 3000 lóerő
- Tengelyelrendezés: B-B (négy tengely)
- Maximális sebesség: 105 km/h
- Hossz: 18,94 méter
- Magasság: 4,56 méter
- Fékrendszer: Pneumatikus
Szolgálati történelem
Az EMD GP59 elsősorban az Egyesült Államokban került alkalmazásra, ahol főként teherforgalomban használták. A mozdonyok számos vasúttársaságnál szolgáltak, beleértve a Norfolk Southern Railway-t, amely az egyik legnagyobb megrendelő volt. A mozdonyok különböző teherszállítási feladatokat láttak el, és az évek során népszerűek maradtak a megbízhatóságuk miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincsenek információk arról, hogy az EMD GP59 bármely példánya múzeumi megőrzés alatt állna. Főként a működőképes szolgálatban maradt vagy selejtezésre került mozdonyok közül kevés maradt fenn közszemlére.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD GP59 nemcsak a vasúti rajongók körében népszerű, hanem a modellvasutazásban is elterjedt. Több modellgyártó cég készített méretarányos másolatokat a GP59 típusról, melyek a vasútmodellezés kedvelt darabjai lettek. A mozdony sajátos stílusa és megbízhatósága miatt elismerést érdemelt ki a vasúti közösségben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_GP59
Képek
Források: Wikipédia, Google