EMD GT26 Series dízelmozdony

Az EMD GT26 Series dízelmozdony az 1960-as évek közepétől kezdve világszerte elterjedt, megbízhatóságával és erejével sok vasúti társaság kedvencévé vált.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD GT26 sorozatú dízelmozdonyt az amerikai Electro-Motive Division (EMD) gyártotta 1967-től kezdődően. Az EMD a General Motors tulajdonában lévő cégként széles körben ismert volt a nagy teljesítményű mozdonyok fejlesztéséről és gyártásáról. A GT26 sorozatot specifikusan az exportpiacra tervezték, hogy megfeleljen a különféle nemzetközi vasúti igényeknek. A mozdonyokat főként Ázsia, Afrika és Latin-Amerika vasúti társaságai vették át, mivel ezekre a régiókra jellemző volt a különböző sínméretek és szállítási követelmények. A kiváló teljesítménye és megbízhatósága miatt a GT26 sorozat gyorsan népszerűvé vált a megrendelők körében.

Technikai jellemzők

Az EMD GT26 sorozatú mozdony dízel hajtásrendszerrel rendelkezik. A mozdony elképesztő teljesítményt nyújt, amely a V16 típusú dízelmotorjának köszönhető, és jelentős lóerővel bír. A tengelyelrendezése általában C-C, vagyis hatkerekes elrendezéssel készült, hogy a maximális tapadást és stabilitást biztosítsa különböző sínviszonyok mellett. Maximális sebessége elérheti a 120 km/órát, ami megfelel a fővonalak igényeinek. A mozdonyok hossza és magassága variálódik a helyi előírásokhoz igazodva, de általában hosszúságuk 18 és 21 méter között van.

  • Teljesítmény: Magas, V16 típusú dízelmotor
  • Tengelyelrendezés: C-C
  • Maximális sebesség: 120 km/óra

Szolgálati történelem

Az EMD GT26 mozdonyokat széles körben alkalmazták különböző régiókban és országnak, beleértve Törökországot, Irán, Brazíliát és több más államot. Általában teherszállítási feladatokra használták, de találkozhatunk velük személyszállító vonatok élén is. A mozdony kiemelkedő megbízhatósága és hatékonysága miatt a mai napig több helyen használatban van, bár egyes területeken már kivonták a forgalomból vagy modernizálták. A modernizációk közé tartozik a motor teljesítményének növelése és a környezetvédelmi előírásoknak való megfelelés javítása.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem áll rendelkezésre átfogó információ a konkrét GT26 példányok múzeumi megőrzéséről, ám gyakori, hogy az ilyen ikonikus vasúti járműveket nosztalgiajáratok vagy vasúti múzeumok keretében megőrzik. Ezek a mozdonyok gyakran részt vesznek különböző vasúti rajongói rendezvényeken és eseményeken, ahol a vasút szerelmesei megnézhetik és megcsodálhatják azokat.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az EMD GT26 sorozatú mozdonyok nem annyira ismertek a filmekben vagy könyvekben, mint néhány más vasúti jármű, a vasútmodellezők körében nagy népszerűségnek örvendenek. Számos modellvasúti gyártó készített GT26 modelljét különböző méretarányokban, hogy kielégítse a vasútmodellezés iránt érdeklődők keresletét. A típus különféle becenevekkel is rendelkezik a különböző országokban, ami azt tükrözi, hogy milyen mélyen integrálódott a helyi vasúti kultúrába.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény Magas, V16 dízelmotor
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 120 km/óra

Hivatkozások

Forrás: EMD GT26 Series – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google