EMD Model 40 dízelmozdony

Az EMD Model 40 dízelmozdony egy különleges jármű, amely az 1940-es években a kisebb ipari tevékenységek kiszolgálására készült, ötvözve a kompakt méretet és a megbízhatóságot.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD Model 40 egy kis dízelmozdony, amit az amerikai Electro-Motive Corporation (EMC) gyártott. Az EMD Model 40 mozdonyok fejlesztését és gyártását az 1940-es évek elején kezdték meg, pontosan 1940-ben. A mozdonyokat az EMC, amely később az Electro-Motive Diesel (EMD) néven vált ismertté, egy specifikus igény kielégítésére hozta létre: céljuk az volt, hogy rugalmas és hatékony tolatómozdonyokat gyártsanak kisebb vasúti műveletekhez.

A Model 40 gyártási eseményei közé tartozik, hogy mindösszesen 11 darab készült belőle, ami annak a korszaknak a technológiai kísérletezéseinek és a második világháború alatti anyaghiánynak köszönhető.

Technikai jellemzők

Az EMD Model 40 egy dízelmozdony volt, amely kettős, 150 lóerős dízelmotorokkal rendelkezett, amelyek az összteljesítményt 300 lóerőre emelték. A mozdony tervezése egyszerűsített volt, hogy a kisebb műszaki tudású kezelők is könnyen működtethessék.

A Model 40 mozdonyok B tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy mindkét tengely hajtott. A mozdony maximális sebessége nem haladta meg a 30 km/h-t, mivel elsősorban tolatási és rövid távú szállítási feladatokra tervezték őket. Az EMD Model 40 fontos jellemzője az is, hogy viszonylag könnyű volt, így nem igényelt speciális sínrendszert.

Szolgálati történelem

Az EMD Model 40 mozdonyok többnyire az Egyesült Államok területén szolgáltak, különféle ipari üzemekben és kisebb vasúttársaságoknál. A mozdonyok kialakítása ideális volt az ipari tolatási feladatokhoz és az alkalmi rövid távú szállítmányokhoz. Az évek során ezek a mozdonyok funkcionális jellemzőik miatt kedveltté váltak azon üzemek körében, amelyeknek megbízható és könnyen karbantartható tolatómozdonyra volt szükségük.

Bár nem voltak széleskörűen elterjedtek, a kevés gyártott darab az idő múlásával fokozatosan kikopott a szolgálatból. Az EMD Model 40 mozdonyokat a fejlődő dízeltechnológia és hatékonyabb mozdonyok megjelenése végül kiszorította a használatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Napjainkban az EMD Model 40 mozdonyokból még mindig létezik néhány megőrzött példány különböző vasúti múzeumokban és magángyűjteményekben az Egyesült Államokban. Ezek közül néhány működőképes állapotban van, és időnként részt vesznek nosztalgiavonatok rendezvényein.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az EMD Model 40 nem vált ikonikussá, mint néhány más amerikai mozdonytípus, a vasútrajongók körében mégis népszerű, mint egy különleges és ritka modell. A mozdonyok modellvasúti változatai is léteznek, és bizonyos gyártók termékkínálatában megtalálhatóak.

A ritka darabok iránti rajongás különösen a vasútmodellezők és a mozdonytörténészek körében figyelhető meg, akik értékelik az EMD Model 40 egyediségét és történelmi jelentőségét.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés B
Teljesítmény 300 lóerő
Maximális sebesség 30 km/h
Gyártási év 1940
Példányszám 11

Hivatkozások

Részletes információ az EMD Model 40-ről a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google