Történeti háttér és gyártás
Az EMD SD39 dízelmozdonyt az amerikai Electro-Motive Division (EMD) tervezte és gyártotta 1968-tól kezdődően. A dízelkorszak csúcspontján, az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején az igény olyan mozdonyokra nőtt, amelyek erősek, megbízhatók és gazdaságosak voltak. Az SD39 ezeknek az elvárásoknak a kielégítésére készült. A gyártás során a General Motors EMD részlege összesen 54 darab mozdonyt készített, amelyeket főként Észak-Amerikában használtak különböző vasúttársaságok, például a Southern Pacific Railroad.
Technikai jellemzők
Az EMD SD39 egy dízelmozdony, amelynek hajtásrendszerét az EMD 645E3 típusú dízelmotor biztosította. A mozdony teljesítménye 2300 lóerő volt, és a C-C tengelyelrendezés jellemezte, ami azt jelentette, hogy mindkét forgóváz három tengelyen állt. Maximális sebessége elérte a 105 km/h-t, amely lehetővé tette a hatékony teherszállítást. A mozdony hossza körülbelül 20,5 méter volt. További felszereltség közé tartozott a dinamikus fékrendszer, amely javította a fékezési hatékonyságot.
Szolgálati történelem
Az EMD SD39 mozdonyokat főként Észak-Amerikában használták, ahol a teherszállításban játszottak kulcsszerepet. A Southern Pacific Railroad egyik legnagyobb üzemeltetője volt. Az idő múlásával néhány mozdonyt más társaságok is megvásároltak és átalakítottak különböző speciális feladatokra. Az SD39 sorozat megbízhatósága és teljesítménye miatt hosszú ideig szolgált, de az idő előrehaladtával a modernebb mozdonyok megjelenése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az információk alapján néhány EMD SD39 mozdonyt megőriztek múzeumi célokra vagy nosztalgiavonatokhoz, azonban részletes adatok erre vonatkozóan nem állnak rendelkezésre.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD SD39 nem csak a vasúttörténetben, hanem a modellvasutak világában is népszerű. Számos gyártó készített méretarányos modelljeit, amelyek a vasútmodellezők körében kedveltek. A mozdony jól ismert megbízhatóságáról és erőteljes megjelenéséről, amely a vasúti rajongók körében is elismerést vívott ki.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 2300 lóerő |
Tengelyelrendezés | C-C |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | 20,5 méter |
Fékrendszer | Dinamikus fék |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google