EMD SD40A dízelmozdony

Az EMD SD40A dízelmozdony, a 60-as évek végének technológiai újítása, olyan teljesítményt és megbízhatóságot kínált, amely új standardot állított a tehervonatok számára.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SD40A dízelmozdonyt az Electromotive Division (EMD), a General Motors leányvállalata, fejlesztette ki 1969-ben. Az SD40A a hatékony és megbízható SD40 sorozat módosítása, amelyet az Illinois Central Railroad igényeire szabtak. Az Illinois Central vasúttársaság egyedi pályaszakaszaihoz és szolgáltatási igényeihez illeszkedett. Az SD40A kifejlesztésének célja az volt, hogy egy megbízható, nagy teljesítményű mozdonyt biztosítson, amely képes kezelni a hosszú távolságú tehervonatok nagy terheléseit.

A gyártás során mindössze 18 példány készült, melyeket 1969-ben szállítottak le. Ezeket az egységeket kizárólag az Illinois Central számára állították elő, amely akkoriban elővárosi és hosszú távolságú teherszállításra specializálódott.

Technikai jellemzők

Az EMD SD40A dízelmozdony a dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik, amely kombinálja a dízelmotorok és elektromotorként működő generátorok előnyeit, hogy előállítsa a szükséges hajtóerőt. A mozdony egy EMD 645E3 típusú motorral volt felszerelve, amely körülbelül 3000 lőerős teljesítményt nyújtott.

  • Tengelyelrendezés: C-C típusú, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz három hajtott tengellyel rendelkezik.
  • Maximális sebesség: Jellemzően körülbelül 104 km/h.
  • Méretek: Hosszúság körülbelül 20,5 méter, magasság körülbelül 4,8 méter.
  • Futómű: Flexicoil C
  • Fékrendszer: Pneumatikus fékek

Szolgálati történelem

Az EMD SD40A mozdonyokat az Illinois Central Railroad használta elsősorban teherszállításra. A mozdonyok jól teljesítettek különböző körülmények között és megbízhatóságuk miatt népszerűek voltak a vasúttársaság körében. Az évek során egyes példányokat átalakítottak vagy modernizáltak, hogy megfeleljenek az új technológiai és környezeti követelményeknek. Az SD40A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból, de néhány példány még mindig szolgálatban van, vagy tartalék ágként használják őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem állnak rendelkezésre információk arról, hogy megőriztek volna bármelyik EMD SD40A mozdonyt múzeumi környezetben vagy nosztalgikus célból.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az EMD SD40A mozdonyok elsősorban teherfuvarozásra készültek, a dízelmozdonyok rajongói körében népszerűségük van. A modellvasúti gyártók, mint például az Athearn, gyakran készítenek méretarányos verziókat, amelyek a vasútmodellezés szerelmesei között keresettek. Az SD40A megjelenése és teljesítménye miatt kedvelt téma különböző vasúti kiadványokban és könyvekben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SD40A

Képek

Források: Wikipédia, Google