EMD SD40T-2 dízelmozdony

Az EMD SD40T-2 dízelmozdony a hegyi pályák szerelmese, hiszen különleges hűtőrendszerének köszönhetően megbízhatóan teljesít a forró alagutakban is.

EMD SD40T-2 Dízelmozdony

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SD40T-2 egy jellegzetes dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztett ki 1974-ben. A mozdony tervezésekor az volt a cél, hogy a hegyvidéki és alagúti környezetben is hatékonyan üzemeljen. Az új típus elsősorban a Dél-Burlington Északi Vasút (SP) és a Rio Grande Vasút igényeinek kielégítésére készült, amelyek hegyvidéki szakaszokon üzemeltek, ahol az alagútban való működés fokozott hűtési igényeket támasztott. Az SD40T-2 több mint 200 példányban készült.

Technikai jellemzők

Az EMD SD40T-2 egy dízel-elektromos mozdony, amelyet a megbízhatóság és a teljesítmény jellemez. A hajtásrendszerének alapját egy 16 hengeres, kétütemű dízelmotor adja, amely 3000 lóerő teljesítményre képes. A mozdony tengelyelrendezése C-C típusú, ami azt jelenti, hogy hat tengellyel rendelkezik, melyek mindegyike hajtott.

A maximális sebesség 105 km/h körül van, és a mozdony különösen a hosszú és meredek emelkedőkön mutatja meg valódi erejét. A jármű teljes hossza körülbelül 21,7 méter, és magassága 4,6 méter. Az SD40T-2 egyedi kialakítású hűtőrendszerrel rendelkezik, amely a mozdony hátsó részében helyezkedik el, így javítva az alagútban történő hűtést.

Szolgálati történelem

Az SD40T-2 mozdonysorozatot főként az Egyesült Államok nyugati részein használták. Mind a Dél-Burlington Északi Vasút, mind a Rio Grande Vasút flottájában központi szerepet játszottak. Az alagutak hőmérséklet- és füstviszonyai miatt ezek a mozdonyok ideálisak voltak nehéz tehervonatok vontatására hegyvidéki terepen.

A mozdonyokat később több vasúttársaság is átvette, amikor a Dél-Burlington Északi Vasút és a Rio Grande Vasút egyesült. Számos példányt átalakítottak és modernizáltak, hogy megfeleljenek a mai követelményeknek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több EMD SD40T-2 mozdonyt megőriztek történelmi jelentőségük miatt. Ezek közül néhányat vasúti múzeumokban és nosztalgia rendezvényeken lehet megtekinteni. Az Egyesült Államokban különösen népszerűek a vasúttörténeti eseményeken, ahol a rajongók élvezhetik a mozdonyok történelmi jelentőségét és mechanikai csodáit.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD SD40T-2 mozdonyt gyakran „Tunnel Motor”-ként emlegetik a jellegzetes hűtőrendszere miatt. A modellvasút-rajongók körében is népszerű, számos gyártó készítette el méretarányos modelljeit. A mozdony megjelent különböző filmekben és sorozatokban, ahol az amerikai vasútvonalak ikonikus képviselőjeként tűnik fel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 3000 lóerő
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 21,7 méter
Magasság 4,6 méter

Hivatkozások

A cikk forrása

Képek

Források: Wikipédia, Google