EMD SD40T-2 Dízelmozdony
Történeti háttér és gyártás
Az EMD SD40T-2 egy jellegzetes dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztett ki 1974-ben. A mozdony tervezésekor az volt a cél, hogy a hegyvidéki és alagúti környezetben is hatékonyan üzemeljen. Az új típus elsősorban a Dél-Burlington Északi Vasút (SP) és a Rio Grande Vasút igényeinek kielégítésére készült, amelyek hegyvidéki szakaszokon üzemeltek, ahol az alagútban való működés fokozott hűtési igényeket támasztott. Az SD40T-2 több mint 200 példányban készült.
Technikai jellemzők
Az EMD SD40T-2 egy dízel-elektromos mozdony, amelyet a megbízhatóság és a teljesítmény jellemez. A hajtásrendszerének alapját egy 16 hengeres, kétütemű dízelmotor adja, amely 3000 lóerő teljesítményre képes. A mozdony tengelyelrendezése C-C típusú, ami azt jelenti, hogy hat tengellyel rendelkezik, melyek mindegyike hajtott.
A maximális sebesség 105 km/h körül van, és a mozdony különösen a hosszú és meredek emelkedőkön mutatja meg valódi erejét. A jármű teljes hossza körülbelül 21,7 méter, és magassága 4,6 méter. Az SD40T-2 egyedi kialakítású hűtőrendszerrel rendelkezik, amely a mozdony hátsó részében helyezkedik el, így javítva az alagútban történő hűtést.
Szolgálati történelem
Az SD40T-2 mozdonysorozatot főként az Egyesült Államok nyugati részein használták. Mind a Dél-Burlington Északi Vasút, mind a Rio Grande Vasút flottájában központi szerepet játszottak. Az alagutak hőmérséklet- és füstviszonyai miatt ezek a mozdonyok ideálisak voltak nehéz tehervonatok vontatására hegyvidéki terepen.
A mozdonyokat később több vasúttársaság is átvette, amikor a Dél-Burlington Északi Vasút és a Rio Grande Vasút egyesült. Számos példányt átalakítottak és modernizáltak, hogy megfeleljenek a mai követelményeknek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több EMD SD40T-2 mozdonyt megőriztek történelmi jelentőségük miatt. Ezek közül néhányat vasúti múzeumokban és nosztalgia rendezvényeken lehet megtekinteni. Az Egyesült Államokban különösen népszerűek a vasúttörténeti eseményeken, ahol a rajongók élvezhetik a mozdonyok történelmi jelentőségét és mechanikai csodáit.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD SD40T-2 mozdonyt gyakran „Tunnel Motor”-ként emlegetik a jellegzetes hűtőrendszere miatt. A modellvasút-rajongók körében is népszerű, számos gyártó készítette el méretarányos modelljeit. A mozdony megjelent különböző filmekben és sorozatokban, ahol az amerikai vasútvonalak ikonikus képviselőjeként tűnik fel.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 3000 lóerő |
Tengelyelrendezés | C-C |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | 21,7 méter |
Magasság | 4,6 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google