EMD SD45 dízelmozdony

Az EMD SD45 dízelmozdony a maga idejében a vasút történetének egyik technológiai csodája volt, melyet erőteljes motorja és megbízhatósága tett a vasúttársaságok kedvencévé.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SD45 dízelmozdonyt 1965-ben kezdte gyártani az Electro-Motive Division (EMD), amely a General Motors Corporation része volt. Ez a mozdony a hatvanas évek közepének vasúti igényeire adott válasz volt, különösen az egyre növekvő teherforgalom kiszolgálására. Az SD45 egy nagyteljesítményű dízelmozdony, amelyet elsősorban az Észak-Amerikai piacra szántak, noha más országok is érdeklődtek irántuk. Az 1965 és 1971 közötti gyártási időszak alatt összesen 1,260 darab készült belőle.

  • Gyártó: Electro-Motive Division (EMD)
  • Gyártási időszak: 1965-1971
  • Összes legyártott darabszám: 1,260
  • Elsődleges megrendelők: Észak-Amerikai vasúttársaságok

Technikai jellemzők

Az EMD SD45 dízelmozdony dízel-elektromos meghajtású, ami azt jelenti, hogy egy dízelmotor generálja az áramot, amely elektromos motorokat hajt meg. A mozdony egy 20 hengeres, 645E3 típusú dízelmotorral van felszerelve, amely 3600 lóerő teljesítményt produkál. A mozdony tengelyelrendezése C-C típusú, azaz mindkét forgóvázon három-három tengely található. Az SD45 maximális sebessége körülbelül 105 km/h volt, és nagy teherbírásáról volt ismert, ami különösen alkalmassá tette hosszútávú teherforgalmi használatra.

  • Meghajtás: Dízel-elektromos
  • Teljesítmény: 3600 lóerő
  • Tengelyelrendezés: C-C
  • Maximális sebesség: 105 km/h
  • Motor: 645E3, 20 hengeres dízelmotor

Szolgálati történelem

Az EMD SD45 mozdonyokat főként Észak-Amerikai vasúttársaságok alkalmazták, beleértve az olyan nagynevű vállalatokat, mint a Southern Pacific és a Burlington Northern. Elsősorban teherszállításra használták őket, a nehéz teherforgalomban bizonyították hatékonyságukat. Az 1980-as és 1990-es évek során sok SD45-öst átépítettek vagy modernizáltak, hogy megfeleljenek a megújult ipari követelményeknek. Bár a mai napig néhány még szolgálatban van, a legtöbbet már kivonták a forgalomból vagy lecserélték modernebb típusokra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több EMD SD45 mozdonyt is megőriztek és múzeumokban állítottak ki az Egyesült Államokban. Néhány példányt nosztalgiavonatokban is használnak, ahol a közönség számára is bemutatják a vasúti közlekedés ezen ikonikus időszakát. Az ilyen megőrzött gépek közé például a California State Railroad Museum-ban találhatók.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD SD45 modellek a vasúti történelem egyik fontos darabjai, és a vasúti rajongók körében is népszerűek. Több modellvasúti gyártó is készítette a SD45-öst különböző méretarányban, hogy a gyűjtők és hobbi vasútrajongók is élvezhessék e klasszikus mozdonyt. Az SD45-ös nemcsak a vasúti közlekedés, hanem a gazdasági történelem szerves része is, hozzájárulva a vasúti áruszállítás fejlődéséhez az 1960-as és 1970-es években.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Hibrid
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3600 lóerő
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 105 km/h
Motor 645E3, 20 hengeres

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SD45

Képek

Források: Wikipédia, Google