EMD SD45T-2 dízelmozdony

Az EMD SD45T-2 dízelmozdony a 20. század ikonikus vasúti gépe volt, amely különleges hűtésrendszerével hódította meg a lejtők nehéz terepét és a vasúti rajongók szívét.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SD45T-2 egy dízel-elektromos mozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott. A mozdonyt elsősorban az amerikai vasútvonalak igényeire fejlesztették ki, különösen a nehéz teherszállítási feladatok ellátására. A gyártás 1972-ben kezdődött, a mozdony a vasúttársaságok körében a megbízhatóságáról és hatékonyságáról vált ismertté. Az SD45T-2-t a Southern Pacific és a Denver and Rio Grande Western Railroad megrendeléseire fejlesztették, amelyek nehéz és meredek hegyi pályákon történő üzemelésre alkalmas járműveket kerestek.

Technikai jellemzők

Az EMD SD45T-2 dízel-elektromos hajtással rendelkezik. A mozdony 20-645E3 típusú motorja kimagasló teljesítményt nyújt, ami eléri a 3600 lóerőt. A gép a C-C tengelyelrendezéssel készült, ami hat hajtott tengelyt jelent a jobb tapadás érdekében. Maximális sebessége körülbelül 105 km/h, ami a teherszállítás során optimális érték. A hűtési rendszer különleges kialakítása miatt az SD45T-2 „Tunnel Motor” becenevet kapta, mivel a hűtőrendszer szellőzőinek elhelyezkedése lehetővé teszi, hogy a mozdony hatékonyan üzemeljen hosszú alagutakban is.

Szolgálati történelem

A mozdony elsősorban az Egyesült Államok nyugati részén teljesített szolgálatot, ahol a nehéz terepviszonyok miatt nagyobb teljesítményű és megbízható mozdonyokra volt szükség. Az SD45T-2 hamarosan a hegyi vonalakon végzett teherszállítás elsődleges eszközévé vált. A szolgálatban töltött évek alatt számos példányt átépítettek vagy modernizáltak, hogy megfeleljenek a változó vasúti követelményeknek. Sok mozdonyt a szolgálatból való kivonás után újraértékesítettek vagy átalakítottak egyéb használatra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány SD45T-2 mozdonyt megőriztek, és múzeumokban kiállították. Ezek a megőrzött példányok lehetőséget adnak a látogatóknak, hogy közelebbről is megismerjék ezt a műszakilag fejlett mozdonyt. Jelenleg is folynak erőfeszítések, hogy a még meglévő példányokat nosztalgiautazások során újra üzembe helyezzék.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SD45T-2 több becenevet is kapott, leginkább „Tunnel Motor”-ként emlegetik. Számos modellvasút-gyártó készített méretarányos másolatot, mivel a rajongók körében nagy népszerűségnek örvend. Kulturális hatásai közé tartozik, hogy megjelent vasúttal kapcsolatos filmekben és könyvekben, ahol a nyugati vasútvonalak hőskorát idézi fel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 3600 lóerő
Maximális sebesség 105 km/h
Tengelyelrendezés C-C

Hivatkozások

EMD SD45T-2 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google