Történeti háttér és gyártás
Az EMD SD75M és SD75I dízelmozdonyokat az Electro-Motive Division (EMD) gyártotta az 1990-es évek közepén. A mozdonyokat azzal a céllal fejlesztették ki, hogy megfeleljenek az észak-amerikai vasúttársaságok növekvő teljesítményigényeinek. Az EMD erős versenytársra talált a General Electric-ben ebben az időszakban, ami innovatív megoldásokra ösztönözte őket.
A gyártás 1994-ben kezdődött, amikor az első példányok legördültek a gyártósorról. Az SD75M és SD75I között a legnagyobb különbség a mozdony vezetőfülkéjének kialakításában rejlik: az SD75I szigetelt vezetőfülkével készült a jobb hő- és zajszigetelés érdekében. Ezeket a mozdonyokat elsősorban észak-amerikai vasúttársaságok számára gyártották.
Technikai jellemzők
- Hajtásrendszer: Dízel-elektromos
- Teljesítmény: 4300 lőerő
- Tengelyelrendezés: Co-Co
- Maximális sebesség: 113 km/h
- Hossz: 22,42 méter
- Magasság: 4,7 méter (közelítő adat)
- Fékrendszer: Pneumatikus fékek
- Vezérlés: Elektromos vezérlés, amely lehetővé teszi a mozdonyok távolról történő irányítását is
Szolgálati történelem
Az EMD SD75M és SD75I mozdonyokat elsősorban teherszállításra használták Észak-Amerikában. A mozdonyok megbízhatóságukról és hatékony teljesítményükről voltak ismertek, ami miatt kedveltté váltak a nagyobb vasúttársaságok körében. A Canadian National Railway az egyik fő felhasználójuk volt.
A mozdonyok modern dizájnjuknak és funkcionális kialakításuknak köszönhetően hosszú ideig szolgáltak, és csak az ezredforduló után kezdődött meg fokozatos selejtezésük újabb, még modernebb típusok javára.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincsenek információk arról, hogy az EMD SD75M/SD75I mozdonyok közül bármelyik is múzeumban lenne kiállítva, vagy megőrzött példányként szolgálna. Azonban a vasúti rajongók és gyűjtők körében népszerűek ezek a típusok, és egyes példányokat nosztalgiautazásokon még mindig alkalmazhatnak.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az EMD SD75M és SD75I mozdonyok nem büszkélkedhetnek olyan ikonikus státusszal, mint néhány elődjük, vasúti modellezők körében népszerűek. Több modellvasúti gyártó is készítette ezen mozdonyok méretarányos változatát, különböző méretekben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 4300 lőerő |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Maximális sebesség | 113 km/h |
Hossz | 22,42 méter |
Magasság | 4,7 méter |