EMD SDL39 dízelmozdony

Az EMD SDL39 dízelmozdony különleges kialakításával és kompakt méretével vált népszerűvé Észak-Amerika vasútvonalain, kiemelve a mérnöki innováció fontosságát a vasúti iparban.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SDL39 egy dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) tervezett és gyártott. A mozdonyt kifejezetten a Milwaukee Road számára fejlesztették ki, amelynek célja az volt, hogy könnyű és rugalmas szolgáltatást nyújtson olyan vonalakon, amelyeknél a normál méretű mozdonyok túl nehezek lettek volna. Az SDL39 típus első példányai 1969-ben készültek el. Összesen 10 darabot gyártottak belőle.

Technikai jellemzők

Az EMD SDL39 egy dízelmeghajtású mozdony, amelyet a GM-EMD GP39-2 modell rövidített változataként terveztek. A mozdony tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz három tengellyel rendelkezik. Az SDL39 maximális teljesítménye körülbelül 2,300 lóerő, amelyet egy 645E3 típusú dízelmotor biztosít. A mozdony maximális sebessége körülbelül 105 km/h. A jármű hossza 15,54 méter, és bár személyszállításra nem készült, a könnyű szerkezet miatt elsősorban tehervonati feladatok ellátására alkalmas.

Szolgálati történelem

Az SDL39 elsődleges felhasználója a Milwaukee Road volt, ahol könnyű teherforgalmi szolgálatot látott el. A mozdonyok kiválóan teljesítettek a kisebb vonalakon, ahol a súlykorlátozások miatt más mozdonyok nem üzemelhettek volna gazdaságosan. Az 1980-as években, a Milwaukee Road csődjét követően a mozdonyaik több vasúttársasághoz kerültek, és néhány példány egészen a modern korszakig szolgálatban maradt. Az SDL39 mozdonyok egy része később a Chilei Államvasutak birtokába került, ahol továbbra is teherforgalomban közlekedtek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az EMD SDL39 mozdonyok közül néhány még mindig létezik, azonban nem mindegyik szolgál kiállítási célokat. Az Egyesült Államokban és Chilében is találhatóak még működő példányok, de jelenleg nincs információ arról, hogy bármelyik múzeumban hivatalosan kiállítva lenne.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az SDL39 nem vált híressé a vasúti kultúrában, érdekes, hogy különleges tervezése miatt kifejezetten modellvasút-kedvelők számára is elérhető. Számos modellgyártó készítette el az SDL39 kicsinyített mását, amely a vasúti modellezés szerelmesei körében népszerű választás lett.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1969
Tengelyelrendezés C-C
Teljesítmény 2,300 lóerő
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 15,54 méter

Hivatkozások

További információ az EMD SDL39 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google