EMD SDP35 dízelmozdony

Az EMD SDP35 dízelmozdony az 1960-as évek amerikai vasúti szállításának meghatározó szereplője volt, kiemelkedve megbízhatóságával és sokoldalúságával.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SDP35 egy dízelmozdony típusa, amelyet az Electromotive Division (EMD) fejlesztett ki és gyártott 1964-ben. Az Egyesült Államokban készült, és a megrendelők között megtalálhatóak voltak különböző vasúti társaságok, mint például a Southern Railway és a Seaboard Air Line Railroad. Az SDP35 a General Motors EMD GP35 modelljének egy speciális változata volt, amelyet kifejezetten személyszállító vonatok vontatására terveztek, ezért rendelkezett egy hosszabbított alváz és egy beépített fűtőberendezés, amely lehetővé tette a vonatok fűtését.

  • Gyártási év: 1964
  • Példányszám: 35 darab

Technikai jellemzők

Az EMD SDP35 egy dízelmeghajtású mozdony, amelyet 16 hengeres, kétütemű EMD 567D3A típusú dízelmotor hajt. A mozdony a dízelmotor által megtermelt teljesítményt váltakozó áramú generátor segítségével elektromos árammá alakítja, amely aztán az elektromos motorokhoz jut el, hogy a jármű mozgatását biztosítsa. Az SDP35 összteljesítménye 2,500 lóerő, maximális sebessége pedig körülbelül 105 km/h.

  • Tengelyelrendezés: C-C
  • Teljesítmény: 2500 lóerő
  • Maximális sebesség: 105 km/h
  • Hossz: kb. 18,5 méter
  • Tömeg: kb. 170 tonna

Szolgálati történelem

Az EMD SDP35 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok különböző vasúttársaságai használták, többnyire személyszállító járatokhoz. A Southern Railway és a Seaboard Air Line Railroad flottájában is megtalálható volt. A mozdonyok később teherforgalomban is részt vettek, miután a személyszállítási igények csökkentek. Az ilyen átalakítások és átmeneti felhasználások a mozdonyok hosszabb élettartamát biztosították, mielőtt nyugdíjba vonultak volna a ’70-es, ’80-as években.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs ismert megőrzött példány az EMD SDP35 mozdonyokból, és nem találhatóak meg múzeumokban sem. Az eredeti egységek nagy része selejtezésre került vagy átalakításra került más típusú mozdonyokká.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az EMD SDP35 nem vált ikonikus modellé a vasúti rajongók körében, azonban a modellvasúti piacon is előfordulnak méretarányos másolatok ezen járműtípusból. A mozdony kialakítása, különösen a speciális fűtőberendezés, érdekes megoldás volt abban az időszakban, amikor a vasúttársaságok folyamatosan keresték a hatékonyabb megoldásokat a távolsági személyszállítási igények kielégítésére.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SDP35

Képek

Források: Wikipédia, Google