Történeti háttér és gyártás
Az EMD SDP45 dízelmozdonyt az amerikai Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki az 1960-as évek végén, első példányát 1967-ben gyártották le. A mozdonyokat a főként elővárosi és távolsági személyszállításra szánták, különösen az amerikai vasúttársaságok igényeit szem előtt tartva. Az SDP45 a korábbi SD45 modell továbbfejlesztett változata, kiegészítve egy generátorral, mely az utasvagonok fűtésére és légkondicionálására szolgál.
Gyártása 1967 és 1970 között zajlott az Egyesült Államokban. Megrendelői között szerepeltek nagy vasúttársaságok, például a Southern Pacific és a Great Northern Railway. Összesen 52 darab készült belőle.
Technikai jellemzők
Az SDP45 egy dízel-elektromos hajtású mozdony, mely 3600 lóerős teljesítménnyel rendelkezik. Tengelyelrendezése C-C típusú, azaz minden futóműve három tengelyes. Maximális sebessége körülbelül 105 km/h, ami a személyszállító vonatokhoz ideális. Az EMD SDP45 mozdony teljes hossza 20,98 méter, magassága 4,7 méter.
Ezek a mozdonyok kihasználják a dízelmotor teljesítményét, amelyet egy generátor alakít át elektromos energiává, és ez az elektromos energia hajtja meg a kerekeket. A futóművek és a fékrendszer mind a nagy teljesítményű tehervonatok, mind a személyszállító vonatok igényeinek megfelelően lettek kialakítva.
Szolgálati történelem
Az SDP45 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államokban üzemeltették. Számos nagy vasúttársaság használta őket, például a Southern Pacific és a Great Northern Railway, később pedig a Burlington Northern is. Ezek a mozdonyok többnyire személyszállítási célokra szolgáltak, de idővel a teherszállításban is szerephez jutottak. Az idő előrehaladtával, a technológia fejlődésével sok példányt modernizáltak, vagy más típusokra cseréltek.
A mozdonyokat az 1980-as és 1990-es évek során többnyire kivonták a forgalomból, ahogy az újabb típusok elérhetők lettek. Néhány mozdony még ma is létezik, de inkább csak múzeumi környezetben vagy nosztalgiajáratokon.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár az SDP45-ök többségét már kivonták a forgalomból, néhány példány megőrzésre került különböző vasúti múzeumokban. Például a Kaliforniai Állami Vasúti Múzeumban látható egy ilyen mozdony, ahol a látogatók megtekinthetik az 1960-as évek technológiáját és designját.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SDP45 mozdonyok különös figyelmet kaptak a vasútmodellezők körében, és számos méretarányos modell készült róluk. Rajongói körökben a mozdonyok megbízhatósága és a jellegzetes amerikai dizájnja miatt kedveltek. Habár közvetlenül nem szerepeltek emblematikus filmekben vagy könyvekben, az amerikai vasúttörténelem részeként hozzájárultak a vasút ipari kultúrájához.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google