EMD SDP45 dízelmozdony

Az EMD SDP45 dízelmozdony a 60-as évek vasúti innovációjának egyik ikonikus darabja, amely hosszú távú utazásokat és nagy terhelhetőséget kínált a kor vasúti szolgáltatásai számára.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SDP45 dízelmozdonyt az amerikai Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki az 1960-as évek végén, első példányát 1967-ben gyártották le. A mozdonyokat a főként elővárosi és távolsági személyszállításra szánták, különösen az amerikai vasúttársaságok igényeit szem előtt tartva. Az SDP45 a korábbi SD45 modell továbbfejlesztett változata, kiegészítve egy generátorral, mely az utasvagonok fűtésére és légkondicionálására szolgál.

Gyártása 1967 és 1970 között zajlott az Egyesült Államokban. Megrendelői között szerepeltek nagy vasúttársaságok, például a Southern Pacific és a Great Northern Railway. Összesen 52 darab készült belőle.

Technikai jellemzők

Az SDP45 egy dízel-elektromos hajtású mozdony, mely 3600 lóerős teljesítménnyel rendelkezik. Tengelyelrendezése C-C típusú, azaz minden futóműve három tengelyes. Maximális sebessége körülbelül 105 km/h, ami a személyszállító vonatokhoz ideális. Az EMD SDP45 mozdony teljes hossza 20,98 méter, magassága 4,7 méter.

Ezek a mozdonyok kihasználják a dízelmotor teljesítményét, amelyet egy generátor alakít át elektromos energiává, és ez az elektromos energia hajtja meg a kerekeket. A futóművek és a fékrendszer mind a nagy teljesítményű tehervonatok, mind a személyszállító vonatok igényeinek megfelelően lettek kialakítva.

Szolgálati történelem

Az SDP45 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államokban üzemeltették. Számos nagy vasúttársaság használta őket, például a Southern Pacific és a Great Northern Railway, később pedig a Burlington Northern is. Ezek a mozdonyok többnyire személyszállítási célokra szolgáltak, de idővel a teherszállításban is szerephez jutottak. Az idő előrehaladtával, a technológia fejlődésével sok példányt modernizáltak, vagy más típusokra cseréltek.

A mozdonyokat az 1980-as és 1990-es évek során többnyire kivonták a forgalomból, ahogy az újabb típusok elérhetők lettek. Néhány mozdony még ma is létezik, de inkább csak múzeumi környezetben vagy nosztalgiajáratokon.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár az SDP45-ök többségét már kivonták a forgalomból, néhány példány megőrzésre került különböző vasúti múzeumokban. Például a Kaliforniai Állami Vasúti Múzeumban látható egy ilyen mozdony, ahol a látogatók megtekinthetik az 1960-as évek technológiáját és designját.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SDP45 mozdonyok különös figyelmet kaptak a vasútmodellezők körében, és számos méretarányos modell készült róluk. Rajongói körökben a mozdonyok megbízhatósága és a jellegzetes amerikai dizájnja miatt kedveltek. Habár közvetlenül nem szerepeltek emblematikus filmekben vagy könyvekben, az amerikai vasúttörténelem részeként hozzájárultak a vasút ipari kultúrájához.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

EMD SDP45 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google