EMD SW1 dízelmozdony

Az EMD SW1 dízelmozdony, amelyet 1938 és 1953 között gyártottak, az ipari hatékonyság jelképe lett, kompakt kialakításával és megbízhatóságával számos vasúti társaság számára biztosított hatékony áruszállítást.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SW1 dízelmozdonyt az Electro-Motive Corporation (később Electro-Motive Division (EMD) of General Motors) fejlesztette ki. Az első prototípus 1938-ban készült el. A járművet elsősorban váltómozdonyként tervezték, hogy megfeleljen a térképhasználat és a kisebb tehervonatok mozgatása iránti igényeknek.

A típus gyártása 1938 és 1953 között zajlott, ez idő alatt összesen 661 darabot készítettek. A fő gyártási helyszín Amerika volt, és a mozdonyokat elsősorban az amerikai vasúttársaságok, mint például a Chesapeake and Ohio Railway és a New York Central Railroad használták.

Technikai jellemzők

Az EMD SW1 egy dízelmozdony, amelyet egy 6 hengeres, 600 lóerős EMD 567 motor hajt. A mozdony tengelyelrendezése B, ami azt jelenti, hogy két hajtott tengelye van, mindegyik saját elektromos motorral. A maximális sebessége körülbelül 60 km/h. A mozdony kompakt mérete miatt ideális váltómozdonyi feladatokra, mivel könnyen navigálhat a kisebb állomásokon is.

Szolgálati történelem

Az EMD SW1 mozdonyokat széles körben használták az Egyesült Államok különböző vasúttársaságainál. Kiemelkedően megbízhatóak voltak, és hosszú élettartamuknak köszönhetően sok esetben évtizedekig szolgáltak. Az SW1 gyakran használták ipari területeken és pályaudvarokon váltómozdonyként. A típus népszerűsége a tartósságában és a karbantartás egyszerűségében rejlett.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több EMD SW1 mozdonyt megőriztek különböző múzeumok és vasúti társaságok. Ezek közül néhányat helyreállítottak, hogy működőképes állapotban maradjanak, lehetővé téve nosztalgikus utazásokon való részvételüket. Például a Mid-Continent Railway Museum és az Illinois Railway Museum is birtokol SW1 mozdonyokat.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD SW1 mozdonyok népszerűek voltak a modellvasút-rajongók körében is. Több modellgyártó készített méretarányos változatokat, amelyek továbbra is keresett darabok. Az SW1 beceneve „Switcher” lett, jelezve a váltómozdonyi feladatokat, amelyekben kiemelkedett. A mozdonyok szépsége és funkcionalitása miatt gyakran szerepeltek történelmi vasútvonalakat bemutató kiadványokban is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SW1

Képek

Források: Wikipédia, Google