EMD SW1000 dízelmozdony

Az EMD SW1000 dízelmozdony az 1960-as évek végétől az amerikai vasúti ipar egyik munkahőse, kompakt kialakításával és megbízható teljesítményével kiválóan alkalmas tolatási feladatok ellátására.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SW1000 dízelmozdonyt az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, amely a General Motors egyik részlege volt. A mozdonyt 1966-ban kezdték gyártani, elsősorban azoknak a vasúttársaságoknak, amelyek kisebb, hatékony tolatómozdonyokra vágytak. Az SW1000-t az amerikai vasúti piac igényeihez igazították, de exportálásra is került különböző országokba. A gyártás egészen 1972-ig tartott, és ebben az időszakban összesen 120 példány készült. Az SW1000-esek főként az Egyesült Államokban találtak gazdára, különféle állami és magán vasúttársaságoknál.

Technikai jellemzők

Az EMD SW1000 egy dízelmozdony, melyet a 8-567C típusú motor hajt. A mozdony teljesítménye 1000 lóerő, amely alkalmas volt a különféle tolatási feladatok ellátására. Tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy négy hajtott tengellyel rendelkezik, amelyek két, egy-egy tengelyű forgóvázba vannak szerelve. Az SW1000 méreteire jellemző, hogy a hossza körülbelül 12 és fél méter, magassága pedig 4 és fél méter. Maximális sebessége megközelítőleg 105 km/h, bár ez elsősorban nem gyorsvonati közlekedésre készült.

Szolgálati történelem

Az EMD SW1000 főként az Egyesült Államok vasúthálózatán, tolatómozdonként teljesített szolgálatot. Számos vasúttársaság, köztük a Burlington Northern és a Pennsylvania Railroad is használta. Az évek során a mozdonyok közül sokat modernizáltak, hogy megfeleljenek az új biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak. A mozdonyok jelentős része még a 80-as, 90-es években is aktív volt, de azóta többet selejteztek vagy eladtak kisebb vasúttársaságoknak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az EMD SW1000-es mozdonyok közül néhányat sikerült megőrizni. Ezek közül néhányat vasútmúzeumokban állítottak ki az Egyesült Államokban, ahol a látogatók megcsodálhatják a dízelkorszak egy jellegzetes darabját. Egyes megőrzött példányokat nosztalgiavonatokhoz is használnak, ahol az eredeti környezetükben is megtekinthetők működés közben.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az EMD SW1000 nem volt a mozivásznak vagy a televízió képernyőinek sztárja, mégis fontos szerepet töltött be a vasúttörténetben. A mozdony modellvasúti változatai jelen vannak a vasútmodellek piacán, és sok vasútmodellező körében kedvelt, köszönhetően kompakt méretének és történelmi jelentőségének. Az SW1000-es beceneve sokszor egyszerűen csak „SW” volt, ami a tolatómozdony kategóriájára utalt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1000 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 12,5 méter
Magasság 4,5 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SW1000

Képek

Források: Wikipédia, Google