Történeti háttér és gyártás
Az EMD SW1000 dízelmozdonyt az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, amely a General Motors egyik részlege volt. A mozdonyt 1966-ban kezdték gyártani, elsősorban azoknak a vasúttársaságoknak, amelyek kisebb, hatékony tolatómozdonyokra vágytak. Az SW1000-t az amerikai vasúti piac igényeihez igazították, de exportálásra is került különböző országokba. A gyártás egészen 1972-ig tartott, és ebben az időszakban összesen 120 példány készült. Az SW1000-esek főként az Egyesült Államokban találtak gazdára, különféle állami és magán vasúttársaságoknál.
Technikai jellemzők
Az EMD SW1000 egy dízelmozdony, melyet a 8-567C típusú motor hajt. A mozdony teljesítménye 1000 lóerő, amely alkalmas volt a különféle tolatási feladatok ellátására. Tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy négy hajtott tengellyel rendelkezik, amelyek két, egy-egy tengelyű forgóvázba vannak szerelve. Az SW1000 méreteire jellemző, hogy a hossza körülbelül 12 és fél méter, magassága pedig 4 és fél méter. Maximális sebessége megközelítőleg 105 km/h, bár ez elsősorban nem gyorsvonati közlekedésre készült.
Szolgálati történelem
Az EMD SW1000 főként az Egyesült Államok vasúthálózatán, tolatómozdonként teljesített szolgálatot. Számos vasúttársaság, köztük a Burlington Northern és a Pennsylvania Railroad is használta. Az évek során a mozdonyok közül sokat modernizáltak, hogy megfeleljenek az új biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak. A mozdonyok jelentős része még a 80-as, 90-es években is aktív volt, de azóta többet selejteztek vagy eladtak kisebb vasúttársaságoknak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az EMD SW1000-es mozdonyok közül néhányat sikerült megőrizni. Ezek közül néhányat vasútmúzeumokban állítottak ki az Egyesült Államokban, ahol a látogatók megcsodálhatják a dízelkorszak egy jellegzetes darabját. Egyes megőrzött példányokat nosztalgiavonatokhoz is használnak, ahol az eredeti környezetükben is megtekinthetők működés közben.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az EMD SW1000 nem volt a mozivásznak vagy a televízió képernyőinek sztárja, mégis fontos szerepet töltött be a vasúttörténetben. A mozdony modellvasúti változatai jelen vannak a vasútmodellek piacán, és sok vasútmodellező körében kedvelt, köszönhetően kompakt méretének és történelmi jelentőségének. Az SW1000-es beceneve sokszor egyszerűen csak „SW” volt, ami a tolatómozdony kategóriájára utalt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1000 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | 12,5 méter |
Magasság | 4,5 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SW1000
Képek
Források: Wikipédia, Google