EMD SW1200 dízelmozdony

Az EMD SW1200 dízelmozdony az ipari vasutak kedvence volt, megbízható teljesítményének és kompakt méretének köszönhetően, amelyet számos vasúttársaság előszeretettel alkalmazott a tolatási munkák során.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SW1200 egy dízelmozdonytípus, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott. Az 1954-es év volt a gyártás kezdetének dátuma, és egészen 1966-ig folytatódott. Az EMD SW1200-t az Egyesült Államokban fejlesztették ki, és elsősorban pályaudvari tolatószolgálatokra szánták. Az EMD az SW1200-at azzal a céllal készítette, hogy kielégítse a vasúttársaságok igényeit a hatékony és megbízható tolatómozdonyok terén.

A mozdonytípusból összesen 1021 darab készült, és ezeket elsősorban Észak-Amerikai vasúttársaságok számára gyártották. A legnagyobb megrendelők közé tartozott a Southern Pacific Railroad és a Canadian Pacific Railway.

Technikai jellemzők

Az EMD SW1200 dízelmozdony egy közepes teljesítményű mozdony, amelyet a 12 hengeres EMD 567C dízelmotor hajt. A mozdony teljesítménye körülbelül 1200 lóerő, ami elegendő volt a tolatószolgálatok során felmerülő feladatokhoz.

  • Tengelyelrendezés: B-B (két forgóváz, mindegyiken két tengely)
  • Maximális sebesség: körülbelül 97 km/h (60 mph)
  • Méretek: A mozdony hossza megközelítőleg 12,6 méter
  • Súly: körülbelül 100 tonna

Az SW1200-on légfékrendszer volt, amelyet a vonatok és mozdonyok megállítására használtak. A mozdonyok hagyományos vezetőfülkével rendelkeztek, ahol a mozdonyvezetők a vezérlőpult segítségével irányították a gépet.

Szolgálati történelem

Az EMD SW1200 típusát több vasúttársaság használta Észak-Amerikában, beleértve Kanada és az Egyesült Államok legnagyobb vasúttársaságait. Elsősorban tolatómozdonyként szolgáltak, de néhány esetben rövid szakaszokon vonatok vontatására is igénybe vették őket.

Az évtizedek során több mozdonyt felújítottak, hogy megfeleljenek a modern követelményeknek. Bár néhányat a későbbi években selejteztek, sok példányt megőriztek és modernizáltak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos EMD SW1200 mozdony megmaradt, és ezek közül néhányat múzeumokban állítottak ki Észak-Amerikában. Egyes példányok nosztalgiavonatok részeként szolgálnak, és működőképes állapotban maradtak meg.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD SW1200 kedvelt típus volt a vasútmodellezők körében is, különböző gyártók készítettek méretarányos modelleket. A mozdonyok egyedi formatervezésük és megbízhatóságuk miatt a vasútrajongók körében is népszerűek lettek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1200 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 97 km/h
Hossz 12,6 méter
Súly 100 tonna

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SW1200