Történeti háttér és gyártás
Az EMD SW1200 egy dízelmozdonytípus, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott. Az 1954-es év volt a gyártás kezdetének dátuma, és egészen 1966-ig folytatódott. Az EMD SW1200-t az Egyesült Államokban fejlesztették ki, és elsősorban pályaudvari tolatószolgálatokra szánták. Az EMD az SW1200-at azzal a céllal készítette, hogy kielégítse a vasúttársaságok igényeit a hatékony és megbízható tolatómozdonyok terén.
A mozdonytípusból összesen 1021 darab készült, és ezeket elsősorban Észak-Amerikai vasúttársaságok számára gyártották. A legnagyobb megrendelők közé tartozott a Southern Pacific Railroad és a Canadian Pacific Railway.
Technikai jellemzők
Az EMD SW1200 dízelmozdony egy közepes teljesítményű mozdony, amelyet a 12 hengeres EMD 567C dízelmotor hajt. A mozdony teljesítménye körülbelül 1200 lóerő, ami elegendő volt a tolatószolgálatok során felmerülő feladatokhoz.
- Tengelyelrendezés: B-B (két forgóváz, mindegyiken két tengely)
- Maximális sebesség: körülbelül 97 km/h (60 mph)
- Méretek: A mozdony hossza megközelítőleg 12,6 méter
- Súly: körülbelül 100 tonna
Az SW1200-on légfékrendszer volt, amelyet a vonatok és mozdonyok megállítására használtak. A mozdonyok hagyományos vezetőfülkével rendelkeztek, ahol a mozdonyvezetők a vezérlőpult segítségével irányították a gépet.
Szolgálati történelem
Az EMD SW1200 típusát több vasúttársaság használta Észak-Amerikában, beleértve Kanada és az Egyesült Államok legnagyobb vasúttársaságait. Elsősorban tolatómozdonyként szolgáltak, de néhány esetben rövid szakaszokon vonatok vontatására is igénybe vették őket.
Az évtizedek során több mozdonyt felújítottak, hogy megfeleljenek a modern követelményeknek. Bár néhányat a későbbi években selejteztek, sok példányt megőriztek és modernizáltak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos EMD SW1200 mozdony megmaradt, és ezek közül néhányat múzeumokban állítottak ki Észak-Amerikában. Egyes példányok nosztalgiavonatok részeként szolgálnak, és működőképes állapotban maradtak meg.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD SW1200 kedvelt típus volt a vasútmodellezők körében is, különböző gyártók készítettek méretarányos modelleket. A mozdonyok egyedi formatervezésük és megbízhatóságuk miatt a vasútrajongók körében is népszerűek lettek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1200 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 97 km/h |
Hossz | 12,6 méter |
Súly | 100 tonna |