Történeti háttér és gyártás
Az EMD SW9 típusú dízelmozdonyt a General Motors Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki és gyártotta az Egyesült Államokban. A mozdonyt először 1950-ben vezették be, és gyártása egészen 1953-ig tartott. Az SW9 az EMD korábbi SW soroztának részeként jelent meg, amelyet főként ipari és tolatási (switching) célokra terveztek. A mozdonyt a vasúti szektorok széles körben alkalmazták, beleértve az államvasutakat és különböző magánvasutakat is. Összesen körülbelül 786 darabot gyártottak belőle.
Technikai jellemzők
Az EMD SW9 egy dízel-villamos hajtású mozdony, amely 1200 lóerő teljesítményre volt képes. A mozdony tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázban két-két hajtott tengely található. A maximális sebessége körülbelül 105 km/h volt. A mozdony hossza 12,8 méter, míg a magassága 4,2 méter. Az SW9-et főként tehervonatok vontatására használták, ezért nem tartalmazott külön utaskomfort-elemeket, mint például üléseket vagy klímaberendezést.
Szolgálati történelem
Az EMD SW9-et széles körben alkalmazták az Egyesült Államokban, főként teherszállítási és ipari szolgálatokban. Az SW9-nek kitűnő megbízhatósága és sokoldalúsága miatt hosszú ideig szolgálatban maradt, néhány példány még évtizedekkel később is használatban volt. Számos vasúttársaság, köztük a nagyobb államvasutak és különböző ipari vállalatok alkalmazták az SW9-es mozdonyokat.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több EMD SW9 mozdony is megőrzésre került, és ma is megtekinthető különböző vasúti múzeumokban az Egyesült Államokban. Ezek a mozdonyok gyakran felújított állapotban vannak, és néhány esetben még nosztalgiautazásokra is használják őket. Az ilyen mozdonyok megtekinthetők például a California State Railroad Museum és más hasonló intézmények gyűjteményeiben.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD SW9-es mozdonyok rajongói körében is népszerűek, számos modellvasúti változatot gyártottak belőle különböző méretarányokban. A mozdony egyszerű és funkcionális megjelenése miatt gyakran előfordul modellvasúti kiállításokon is. Az SW9 nem csak a vasúti iparban, de a vasútbarátok körében is ismert és kedvelt járművé vált.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1950 |
Teljesítmény | 1200 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | 12,8 méter |
Magasság | 4,2 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SW9
Képek
Források: Wikipédia, Google