Történeti háttér és gyártás
Az EMD SW900 egy dízelmozdony, amelyet az amerikai General Motors Electro-Motive Division (EMD) fejlesztett ki. A mozdonyt 1954-től gyártották, hogy kielégítsék az ipari és kiszolgáló vasutak számára szükséges mozgékony és megbízható vontatási eszköz iránti igényt. A mozdonyt többek között az Egyesült Államokban széles körben használták, de exportálták más országokba is. A modell gyártása egészen 1969-ig tartott, amely idő alatt összesen 260 darabot készítettek belőle. Az SW900-at főként ipari és tehervonatok vontatására szánták.
Technikai jellemzők
Az EMD SW900 egy dízel-hidraulikus mozdony, amelyet egy 8-hengeres EMD 567C típusú diesel motor hajt. A motor teljesítménye körülbelül 900 lóerő. A mozdony tengelyelrendezése „B-B” típusú, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán két-két hajtott tengely található. A jármű maximális sebessége körülbelül 60 km/h. A mozdony mérete és a súlya miatt kiválóan alkalmas ipari és rangírozási feladatokra, ahol kis sugarú ívek és szűk helyek jellemzik a környezetet.
Szolgálati történelem
Az EMD SW900 széles körű alkalmazást nyert az Egyesült Államokban, főként kisebb vasúti vállalatok és ipari létesítmények körében. A mozdonyokat gyakran használták tehervonatok tolatására és rendezésére. Az SW900 hírnevet szerzett megbízhatóságával és könnyen karbantartható struktúrájával. Bár egyes példányok még mindig szolgálatban lehetnek modernizált formában, a legtöbbet az 1980-as és 1990-es években kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány EMD SW900 mozdony fennmaradt, és néhány múzeumi gyűjteményben is megtekinthetők az Egyesült Államokban. Ezek a megőrzött példányok nosztalgikus vonatjáratok részeként részt vehetnek különböző eseményeken, bemutatva a vasúti történelem egy fontos darabját az érdeklődőknek.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD SW900 mozdonyokat gyakran modellezik vasúti modellezők körében, különböző méretarányokban, mint például H0 vagy N-méretben. A mozdony egyszerű, de robusztus formája miatt népszerű választás a vasúti modellek gyártói számára. A mozdonyok gyakran feltűnnek kisebb vasúttársaságok és ipari létesítmények köznyelvi beszélgetéseiben is, mint a hatékony munkavégzés szimbóluma.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 900 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Gyártási időszak | 1954–1969 |