Történeti háttér és gyártás
Az EMD TR1 dízelmozdonyt 1941-ben fejlesztették ki az amerikai Electro-Motive Corporation (EMC) által, amely később az Electro-Motive Division (EMD) néven vált ismertté. Az elsődleges megrendelő a Chicago & North Western Railway volt, amely a mozdonyt ipari területeken történő tolatási munkákra használta. Az EMD TR1 célja a hatékonyság növelése volt, különösen a városi és ipari vasúti területeken, ahol a gyors és hatékony manőverezés fontos szempont volt. A típust kizárólag belföldi felhasználásra készítették, és összesen két példányban gyártották.
Technikai jellemzők
Az EMD TR1 egy dízel-villamos mozdony, amelyet az EMD E6 típusú motorral szereltek fel. Ez a dízelmotor 900 lóerős teljesítményt biztosított, ami megfelelő volt a tolatási feladatokhoz. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo konfigurációjú volt, amely négy hajtott tengelyt jelentett, így javítva a mozdony húzóerejét és manőverezhetőségét. A maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt, ami elegendő volt a városi tolatási munkákhoz. A mozdony hossza körülbelül 20 méter volt, és képes volt különböző méretű vagonok kezelésére is.
Szolgálati történelem
Az EMD TR1 mozdonyokat elsősorban a Chicago & North Western Railway használta ipari tolatási feladatokra. Az ilyen környezetben a mozdonyok teljesítettek különböző ipari feladatokat, biztosítva a rakományok megfelelő helyre történő gyors és hatékony mozgatását. A mozdonyok 1957-ig álltak szolgálatban, amikor is elavulttá váltak a modern dízelmozdonyok fejlesztése miatt, és végül selejtezték őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az EMD TR1 mozdonyokból nem maradt fenn egyetlen példány sem a mai napig. Mivel mindössze két darab készült belőlük, és azokat is kivonták a forgalomból a ’50-es évek végére, így egyetlen darab sem került múzeumba vagy nosztalgia használatba.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az EMD TR1 nem vált széles körben ismertté, a vasúttörténet kedvelői között népszerű maradt. Modellvasúti változatai nem készültek belőle, így a rajongói körökben gyűjtött elismertsége inkább a mozdony ritkaságában rejlik. Speciális becenevet nem kapott, de ahogy minden vasúti eszköz, így az EMD TR1 is hozzájárult a vasúti technológia fejlődéséhez.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Teljesítmény | 900 lóerő |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_TR1
Képek
Források: Wikipédia, Google