Emu Bay Railway 10 class dízelmozdony

Az Emu Bay Railway 10 class dízelmozdony az ausztrál vasút történetének fontos szereplője, amelyet a tartósság és a megbízhatóság jellemzett, és számos teherszállítási feladatot látott el a vasútvonalakon.

Történeti háttér és gyártás

Az Emu Bay Railway 10 class dízelmozdonyt az 1960-as évek elején fejlesztették ki, hogy megfeleljen az Emu Bay Railway vasúttársaság igényeinek Tasmaniában, Ausztráliában. Az Emu Bay Railway magánvasútként működött, és fontos szerepe volt a térség gazdasági fejlődésében. A 10 class mozdonyok gyártása 1963-ban kezdődött, és ezeket a járműveket kifejezetten az Emu Bay Railway megrendelésére készítették. A gyártó az Anglo-Australian Alderman & Sons volt. Az összesen három darab 10 class dízelmozdony készült ebben a sorozatban.

Technikai jellemzők

Az Emu Bay Railway 10 class dízelmozdony dízelmeghajtású volt, ami a korszak modern technológiájának számított. A jármű teljesítménye 746 kW volt, amelyet egy Clyde Engineering által épített elektromos generátorhoz csatlakoztatott dízelmotor biztosított. A mozdony maximális sebessége 80 km/h, ami megfelelt az emelkedőkkel és kanyargós utakkal tarkított tasmaniai útvonalaknak. Az 1067 mm nyomtávú sínrendszerhez illeszkedett, amely gyakori volt a régióban. A mozdony tengelyelrendezése Co-Co volt, ami azt jelenti, hogy hat hajtott tengellyel rendelkezett két forgóvázzal.

Szolgálati történelem

Az Emu Bay Railway 10 class dízelmozdonyokat elsősorban tehervonatok vontatására használták Tasmaniában. Az Emu Bay Railway különböző ipari árukat, például érceket és faanyagot szállított az állam északnyugati részén haladó vasúti vonalain. A mozdonyok megbízhatóságukról és erős teljesítményükről voltak ismertek, és több mint két évtizeden keresztül szolgáltak. Az 1980-as évek végére azonban a technológiai fejlődés és a vasúti hálózat változásai miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az Emu Bay Railway 10 class dízelmozdonyokból egy példány maradt meg, amelyet a tasmaniai West Coast Wilderness Railway őrzött meg. Ennek a megőrzött mozdonyegységnek a szerepe elsősorban történelmi és kulturális jelentőségű, bemutatva a régió vasúti fejlődését és a vasútipari örökséget.

Érdekességek és kulturális hatás

Az Emu Bay Railway 10 class mozdonyok nem váltak különösen híressé a popkultúrában vagy a médiában. Azonban a vasútrajongók körében ismertté váltak, különösen azok között, akik az ausztrál és tasmán vasúttörténet iránt érdeklődnek. Modellvasút-gyártók nem készítettek méretarányos verziókat ezekből a mozdonyokból, de a vasúti közösségekben mégis elismerést szereztek a technikai újításaik miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1963
Teljesítmény 746 kW
Maximális sebesség 80 km/h
Nyomtáv 1067 mm
Tengelyelrendezés Co-Co

Hivatkozások

Emu Bay Railway 10 class – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google