Történeti háttér és gyártás
Az Eurotunnel Class 9 mozdonyt a Channel Tunnel üzemeltetése céljából fejlesztették ki, amely összeköti az Egyesült Királyságot Franciaországgal. A mozdonysorozat 1992-ben készült, és a GEC-Alsthom (később Alstom) volt a gyártója. Az Eurotunnel Class 9 mozdonyokat speciálisan a Csatorna-alagút igényeinek kielégítésére tervezték, amely az egyik legforgalmasabb és technikailag legösszetettebb vasúti környezet Európában.
Technikai jellemzők
A Eurotunnel Class 9 elektromos mozdony rendkívül fejlett technikai jellemzőkkel rendelkezik, hogy hatékonyan működjön a Csatorna-alagútban. Elektromos vontatási rendszerrel van felszerelve, és képes nagy távolságokat megtenni megszakítás nélkül. A maximális sebességük eléri a 160 km/h-t, amely alkalmassá teszi őket a gyors és hatékony szállításra. A mozdonyok tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy minden tengely külön hajtott, ez a rendszer különösen fontos az alagút speciális körülményei miatt. A mozdonyok hosszúsága körülbelül 22,5 méter, a magasságuk pedig 4,2 méter.
Szolgálati történelem
A Eurotunnel Class 9 mozdonyokat főként a Csatorna-alagútban használták, ahol kulcsszerepet játszottak a forgalom fenntartásában. Ezek a mozdonyok a nagytömegű, közvetlen teherszállító vonatok vontatására specializálódtak, amelyek az Egyesült Királyság és Franciaország között közlekedtek. Az évek során számos technikai fejlesztésen mentek keresztül, hogy megfeleljenek a növekvő biztonsági és hatékonysági követelményeknek. Szolgálatuk során sikeresen teljesítettek, és fontos részét képezték az alagút üzemeltetésének.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Eurotunnel Class 9 mozdonyok jelenleg is szolgálatban vannak, ezért nem találhatóak meg múzeumban vagy megőrzöttként. Mivel továbbra is használatban vannak, nem alakult ki körülöttük nosztalgia vagy történelmi értékelés.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a Eurotunnel Class 9 mozdonyok nem rendelkeznek becenevekkel vagy köznyelvi elnevezésekkel, kulcsszerepet töltenek be Európa egyik legfontosabb vasúti vonalán. Mint a Csatorna-alagút egyik fő mozdonya, jelenlétük fontos kulturális és technológiai mérföldkő Európa vasúti közlekedésében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Gyártási év | 1992 |
Maximális sebesség | 160 km/h |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |
Hossz | 22,5 méter |
Magasság | 4,2 méter |