F3 (EMD) dízelmozdony

Az F3 (EMD) dízelmozdony az 1940-es években forradalmasította az észak-amerikai vasúti közlekedést, megbízhatóságával és innovatív technológiájával hódítva meg a pályákat.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD F3 dízelmozdonyt az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, amely a General Motors (GM) egyik leányvállalata volt. A mozdony gyártása 1945-ben kezdődött, válaszul az amerikai vasúti rendszer növekvő igényére a dízelmozdonyokon alapuló korszerűsítésére.

Az F3 a korábban sikeres EMD E és F szériák részeként született meg, célja az volt, hogy leváltsa a gőzmozdonyokat a személy- és teherszállításban. A gyártási időszak 1945-től 1949-ig tartott, és összesen körülbelül 1111 példány készült belőle. A fő megrendelők között voltak a nagy amerikai államvasutak, például a Union Pacific és a Santa Fe.

Technikai jellemzők

Az EMD F3 egy dízel-elektromos mozdony, amely 1500 lóerős teljesítménnyel rendelkezett. A tengelyelrendezése A1A-A1A volt, ami azt jelenti, hogy hátsó és első forgóvázán is két hajtott és egy nem hajtott tengely található. A maximális sebessége körülbelül 103 km/h volt.

  • Teljesítmény: 1500 lóerő
  • Tengelyelrendezés: A1A-A1A
  • Maximális sebesség: 103 km/h
  • Hajtásrendszer: Dízel-elektromos

Szolgálati történelem

Az EMD F3 mozdonyokat főként az Egyesült Államokban használták, ahol széles körben szolgáltak mind személy-, mind teherszállítási feladatokban. Az amerikai vasúti társaságok közül több is alkalmazta ezeket a mozdonyokat, mint például a Union Pacific, Santa Fe és a Great Northern Railway. Az F3-as mozdonyokat az 1950-es években az újabb generációs dízelmozdonyok vették át, de sok példány még évtizedekig szolgált különböző vasúti feladatokban.

Néhány mozdonyt átépítettek és modernizáltak, hogy megfeleljenek a későbbi technikai követelményeknek. Az utolsó F3-as mozdonyokat az 1970-es években vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több EMD F3 mozdony is megőrzésre került, és ma múzeumokban vagy nosztalgiavonatokban találhatók meg. Az Egyesült Államokban néhány példány különböző múzeumok gyűjteményének része. Ezen kívül, több mozdonyt is helyreállítottak, hogy nosztalgiajáratokban szolgálhassanak.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD F3 mozdonyok a vasútbarátok és a modellezők körében is népszerűek voltak. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos változatokat az F3-as mozdonyról, így a rajongók otthoni gyűjteményeikben is találkozhatnak vele. Az F3 mozdonyokat gyakran említik az amerikai vasúti történelem ikonikus járműveiként.

Műszaki adatlap

Jellemző Érték
Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_F3

Képek

Források: Wikipédia, Google