F40PH-2C (EMD) dízelmozdony

Az F40PH-2C (EMD) dízelmozdony a modern vasúttechnológia megtestesítője, amely kényelmes és hatékony utazást biztosít a nagyvárosok között, miközben hozzájárul a környezeti terhelés csökkentéséhez.

Történeti háttér és gyártás

Az F40PH-2C dízelmozdonyt az Electro-Motive Division (EMD) gyártotta, amely a General Motors egyik részlege volt. Az első F40PH mozdonyokat 1975-ben kezdték el gyártani, és ez a típus főként az észak-amerikai vasúti szolgáltatók igényeit hivatott kielégíteni. Az igények közé tartozott a megbízható, nagy teljesítményű mozdony, amely képes volt hosszú távú személyszállítási feladatokra. Az F40PH mozdonyokat többek között az Amtrak és különböző más regionális vasúttársaságok is használták.

Technikai jellemzők

Az F40PH-2C dízelmozdony dízel-meghajtású, amelyen belül egy 645E3 dízelmotor biztosítja a hajtást. A mozdony teljesítménye 3000 lóerő, amellyel akár a 177 km/h maximális sebességet is elérheti. Az F40PH mozdonyok fő jellegzetessége, hogy a villamos energiát a vonat világításához és fűtéséhez a dízelmotor biztosította, eltérően a korábbi generátoros rendszerektől. Az F40PH tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz két-két meghajtott tengellyel rendelkezik.

Szolgálati történelem

Az F40PH mozdonyok a 1970-es és 1980-as években kezdtek elterjedni az észak-amerikai vasutaknál, különösen az Amtrak esetében, amely a fő felhasználó volt. Ez a típus főként elővárosi és távolsági személyszállító vonatok vontatására szolgált. Megbízhatósága és teljesítménye miatt a mozdonyokat hosszú ideig szolgálatban tartották, bár a technológia fejlődése miatt sok F40PH-t idővel korszerűbb mozdonyok váltották le. Ennek ellenére néhány mozdony még ma is szolgálatban áll modernizálás után, vagy múzeumi darabként funkcionál.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az F40PH mozdonyok közül több is megőrzésre került különböző múzeumokban és vasúti társadalmakban az Egyesült Államokban. Ezek a példányok gyakran parkettaként nosztalgiavonatokhoz kapcsolódnak, akár működőképes állapotban is. Például a Kaliforniai Vasúti Múzeum is egy ilyen helyszín, ahol megtekinthető egy F40PH mozdony.

Érdekességek és kulturális hatás

  • Az F40PH mozdonyokat gyakran „sávos” vagy „díszes” becenéven is emlegették jellegzetes festésük miatt.
  • Megjelenésük miatt a modellezők körében is népszerűek, és számos modellező gyártó készített méretarányos változatokat.
  • A mozdonyok egyes példányai különböző filmekben és televíziós műsorokban is feltűntek az évek során.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 3000 lóerő
Maximális sebesség 177 km/h
Tengelyelrendezés B-B

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_F40PH

Képek

Források: Wikipédia, Google