Történeti háttér és gyártás
Az EMD F40PHR dízelmozdony az Electro-Motive Division (EMD) által került kifejlesztésre az Amerikai Egyesült Államokban. A mozdonyok első darabjai 1975-ben jelentek meg, amikor az Amtrak, az USA nemzeti vasúttársasága új, megbízható személyszállító mozdonyokra keresett megoldást. Az F40PHR a meglévő F40PH modell módosított változata volt, amelyet a régi dízelmotorok alkatrészeinek felhasználásával állítottak elő.
Technikai jellemzők
Az F40PHR dízelmozdony egy dízel-elektromos meghajtású jármű, amely a dízelmotor által termelt energiát elektromos árammá alakítja, amellyel a mozdony villanymotorjait hajtja meg. A mozdony teljesítménye körülbelül 3000 lóerő. A jármű maximális sebessége elérheti a 160 km/h-t. Az F40PHR 20 méter hosszú és 4,26 méter magas. A tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy mind a négy tengelye hajtott.
Szolgálati történelem
Az EMD F40PHR mozdonyokat elsősorban az Amtrak használta személyszállító vonatok vontatására az amerikai vasútvonalakon. A modell a 20. század végéig meghatározó szereplő volt a személyszállításban, mielőtt modern, nagyobb teljesítményű és környezetbarátabb mozdonyokra cserélték volna. Az F40PHR jól teljesített a szolgálatban, megbízhatóságának és robustságának köszönhetően hosszú évekig szolgált.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos F40PHR mozdonyt megőriztek és kiállítottak amerikai vasúti múzeumokban. Ezek a mozdonyok a vasúti történelem fontos darabjai, így nosztalgiavonatokban is szerepet kapnak, lehetőséget adva a vasútrajongóknak, hogy megismerkedjenek a 20. századi vasúti közlekedés egy fontos darabjával.
Érdekességek és kulturális hatás
Az F40PHR mozdonyok elismerten strapabíróak és megbízhatóak voltak, emiatt beceneveik között volt a „Screamer” is, ami a jármű viszonylag hangos dízelmotorjára utalt. A mozdony ikonikus kinézete miatt népszerű modellvasúti darab, különféle méretarányos verziókban kapható, és sok vasúti rajongó gyűjteményében megtalálható. Az F40PHR mozdony filmes megjelenései is hozzájárultak ahhoz, hogy kultikus státuszt érjen el a vasútkedvelők körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 3000 lóerő |
Maximális sebesség | 160 km/h |
Méretek (hossz x magasság) | 20 m x 4,26 m |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google