F59PHI (EMD) dízelmozdony

Az F59PHI (EMD) dízelmozdony bámulatos teljesítményével és modern formatervezésével az amerikai vasúti közlekedés kiemelkedő szereplője, kifejezetten az utasszállítás hatékonyságának növelésére fejlesztették ki.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD F59PHI dízelmozdonyt a General Motors Electro-Motive Division (EMD) tervezte és gyártotta. A fejlesztés célja az volt, hogy egy modern, nagy teljesítményű dízelmozdonyt hozzanak létre, amely különösen az elővárosi és regionális személyszállítási igények kielégítésére alkalmas. Az első példány 1988-ban került ki a gyárból. A mozdonyokat főként az Egyesült Államokban használták, például a Caltrans, a Metrolink, és az Amtrak is részesült belőlük. Több tucat példány készült, és ezek a vasúttársaságok számára optimális megoldást kínáltak az elővárosi közlekedés fejlesztésére.

Technikai jellemzők

Az F59PHI dízelmozdony egy dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik. A mozdony teljesítménye körülbelül 3 200 lóerő (2 386 kW), amelyet egy erőteljes dízelmotor biztosít. Az F59PHI maximális sebessége elérheti a 177 km/h-t (110 mph). A dízelmozdony hossza körülbelül 21,9 méter, magassága 4,3 méter, és az elrendezés B-B tengelytávú. Ezen felül modern kényelmi felszereltséggel is rendelkeznek, mint például a klíma és automata ajtók. Az EMD F59PHI hatékony fékrendszerrel, valamint korszerű vezérlési megoldásokkal van felszerelve, amelyek biztosítják a biztonságos és megbízható működést.

Szolgálati történelem

Az F59PHI mozdonyok az Egyesült Államokban és Kanadában is széles körben elterjedtek. Leginkább személyszállító szolgáltatásokban használták őket, különösen az elővárosi forgalomban. Az Amtrak és más vasúttársaságok által is alkalmazott mozdonyok jellemzően megbízható teljesítményt nyújtottak, és számos modernizáción estek át fennállásuk alatt. Bár több mozdony már kivonásra került a szolgálatból, néhány még mindig aktívan részt vesz a vasúti közlekedésben.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az F59PHI mozdonyok közül több is megőrzésre került, és néhányat múzeumokban vagy nosztalgiavonatok részeként is meg lehet tekinteni. Ezek a megőrzött példányok az észak-amerikai vasúttörténet jelentős részét képviselik, és a vasúti rajongók körében is népszerűek.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az F59PHI nem feltétlenül a legismertebb mozdonyok közé tartozik, a vasúti rajongók körében kedvelt, és különféle modellvasúti gyártók is készítettek róla modellváltozatokat. Az ilyen modellek általában H0 és N méretarányban készülnek, amelyek az egyik legnépszerűbb méretek a modellezők körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény: 3 200 lóerő (2 386 kW)
Maximális sebesség: 177 km/h (110 mph)
Hossz: 21,9 méter
Magasság: 4,3 méter
Tengelyelrendezés: B-B
Felszereltség: Klíma, automata ajtó

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_F59PHI

Képek

Források: Wikipédia, Google