Történeti háttér és gyártás
A Finnish Steam Locomotive Class F1 gőzmozdonyt 1885-ben fejlesztették ki és gyártották Finnországban, a VR Group, azaz a Finn Államvasutak megbízásából. A mozdonyokat a Maschinenfabrik Esslingen nevű német vállalat állította elő, amely ebben az időszakban számos európai vasúttársaság számára készített gőzmozdonyokat. Az F1 mozdonyokat kifejezetten a rövidebb távolságú személyszállítási feladatok ellátására tervezték. Összesen három darab készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A Finnish Steam Locomotive Class F1 gőzmozdonyok technikai jellemzői az akkori kor követelményeinek megfeleltek. A mozdonyok hajtásrendszere gőzmeghajtású volt, ami abban az időben a legelterjedtebb technológia volt a vasúti közlekedésben. Az F1 mozdonyok maximális sebessége és más műszaki részletei részben elvesztek az idő során, de anekdotikus források és a hasonló korabeli mozdonyok alapján feltételezhetők a jellemzőik. Általánosan elmondható, hogy viszonylag alacsony sebességre és mérsékelt teherbírásra tervezték őket.
Szolgálati történelem
A Finnish Steam Locomotive Class F1 gőzmozdonyokat elsősorban Finnország területén használták a 19. század végén és a 20. század elején. Főként személyszállítási feladatokban vettek részt, különösen elővárosi vonalakon. A mozdonyok szolgálati ideje alatt nem történtek jelentős átépítések vagy modernizációk. A vasúti technológia gyors fejlődése és a gőzmozdonyok fokozatos lecserélése miatt az F1-es mozdonyokat az 1920-as években fokozatosan kivonták a forgalomból. A pontos kivonási és selejtezési időpontok azonban nem ismertek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos, egyetlen Finnish Steam Locomotive Class F1 mozdony sem maradt meg napjainkra. Az összes példány selejtezésre került és nem őriztek meg belőlük egyetlen darabot sem múzeumok számára. Ennek következtében az F1 mozdonyok csak történeti dokumentumokban és feljegyzésekben élvezhetők tovább.
Érdekességek és kulturális hatás
A Finnish Steam Locomotive Class F1 gőzmozdonyok nem váltak ikonikus jelenséggé és nem terjedtek el a modellvasút építők körében sem. Mivel csak három mozdony készült el, nem alakult ki körülöttük széles körű rajongói kultúra vagy közönség. Ezen kívül sem filmekben, sem egyéb populáris kultúrában nem váltak különösebben ismertté.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1885 |
Gyártó | Maschinenfabrik Esslingen |
Megrendelő | VR Group (Finn Államvasutak) |
Példányszám | 3 |
Hivatkozások
Finnish Steam Locomotive Class F1 gőzmozdony
Képek
Források: Wikipédia, Google