Történeti háttér és gyártás
Az FM H-15-44 egy dízelmozdony, amelyet az amerikai Fairbanks-Morse vállalat fejlesztett ki és gyártott az 1940-es évek végén. A mozdonyt 1947-ben készítették, és főként a vasúti áruszállítási igények kielégítésére tervezték. A Fairbanks-Morse, amely egy ismert dízelmotor-gyártó volt, szerette volna belépni a vasúti dízelmozdonyok piacára, így született meg ez a modell.
A gyártás során összesen 35 darab FM H-15-44 mozdony készült. A mozdonyokat több amerikai vasúttársaság is rendszeresítette, köztük a New York, New Haven and Hartford Railroad, valamint a Milwaukee Road.
Technikai jellemzők
Az FM H-15-44 egy dízel-mechanikus mozdony, amelynek teljesítménye 1500 lóerő. A mozdony tengelyelrendezése B-B, ami annyit jelent, hogy négy tengelye van két bogie-ra osztva, és mindegyik tengely külön motort kapott. Az FM H-15-44 maximális sebessége körülbelül 105 km/h volt, ami akkoriban megfelelő volt az áruszállítási szolgálatokhoz.
A mozdony méreteit tekintve hosszúsága 51 láb (kb. 15,5 méter), szélessége 10 láb (kb. 3 méter) és magassága 14 láb (kb. 4,3 méter). A tengelytáv a bogie-k között 9 láb (kb. 2,7 méter) volt.
Szolgálati történelem
A FM H-15-44 mozdonyokat főként az Egyesült Államokban használták áruszállításra. Emellett néhány mozdonyt elővárosi személyvonatokhoz is alkalmaztak. Az 1950-es évek végére azonban a technológia gyors fejlődése miatt a mozdonyok fokozatosan elavulttá váltak, és több vasúttársaság vonta ki őket a forgalomból, vagy cserélte le modernebb modellekre.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Napjainkban sajnos egyetlen megőrzött FM H-15-44 dízelmozdony sem ismert, ami azt jelenti, hogy a típus csak a történelmi feljegyzésekben és a vasúttörténet iránt érdeklődők emlékezetében él tovább.
Érdekességek és kulturális hatás
- Bár az FM H-15-44 nem vált ikonikus mozdonytípussá, fontos szerepet játszott a dízelmozdonyok fejlődésében az Egyesült Államokban.
- A Fairbanks-Morse által gyártott mozdonyok közül ez a típus volt az egyik legismertebb a maga korában, és hozzájárult a dízelmeghajtás népszerűsítéséhez.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1500 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Tengelytáv | 9 láb (kb. 2,7 méter) |
Hossz | 51 láb (kb. 15,5 méter) |
Szélesség | 10 láb (kb. 3 méter) |
Magasság | 14 láb (kb. 4,3 méter) |