Történeti háttér és gyártás
Az EMD FP45 dízelmozdony 1967-ben készült a General Motors Electro-Motive Division (EMD) gyártásában. Ezt a mozdonyt azzal a céllal fejlesztették ki, hogy kielégítse az USA különféle vasúttársaságainak igényeit, amelyek egy erős és megbízható dízelmozdonyt kerestek, amely képes hosszú távú személyszállításra is. Az EMD FP45 mozdonyokat eredetileg a Santa Fe Railway (Atchison, Topeka and Santa Fe Railway) rendelte meg. Összesen 14 ilyen mozdony készült.
Technikai jellemzők
Az EMD FP45 egy dízelmozdony, amely a GM-EMD 20-645E3 motorral van felszerelve. A mozdony maximális teljesítménye körülbelül 3600 lóerő. Tengelyelrendezése C-C, ami hat tengelyes elrendezést jelent. A mozdony maximális sebessége körülbelül 153 km/h. Az FP45 mozdony hosszúsága 22,4 méter volt. Az üzemanyagkapacitása lehetővé tette a hosszabb távolságok megtételét gyakori tankolás nélkül. Bár főleg dízel meghajtású volt, elektromos generátorokkal is fel volt szerelve a vonat világításához és légkondicionáló rendszereihez.
Szolgálati történelem
Az EMD FP45 mozdonyokat elsősorban az USA-ban, a Santa Fe Railway szolgálatában használták. Gyakran alkalmazták elővárosi és hosszú távú személyszállító vonatoknál is. Idővel a technológiai fejlődés és a vasúti járművek modernizációja miatt ezek a mozdonyok kiszorultak az aktív szolgálatból, és az 1980-as évek végére többnyire kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az EMD FP45 mozdonyok egy része megőrzésre került, és néhány közülük ma is megtekinthető különböző vasúti múzeumokban, mint például a California State Railroad Museum. Ezen mozdonyok egy részét nosztalgiavonatokban is használják, ahol működőképességüket is bemutatják.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD FP45 mozdonyok valódi ikonokká váltak az amerikai vasúti történelemben. A rajongók körében is népszerűek, és számos modellvasút-gyártó kínálatában megtalálhatóak méretarányos másolataik. E mozdonyok megjelenése filmekben és könyvekben is gyakori, ahol a vasút világát hivatottak bemutatni.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | C-C |
Teljesítmény | 3600 lóerő |
Maximális sebesség | 153 km/h |
Hossz | 22,4 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_FP45
Képek
Források: Wikipédia, Google