FP45 (EMD) dízelmozdony

Az FP45 (EMD) dízelmozdony az 1960-as évek ikonikus vasúti gépezete, melyet eredetileg a Santa Fe vasúttársaság számára fejlesztettek ki, ötvözve a vonzó formatervezést a nagy teljesítménnyel.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD FP45 dízelmozdony 1967-ben készült a General Motors Electro-Motive Division (EMD) gyártásában. Ezt a mozdonyt azzal a céllal fejlesztették ki, hogy kielégítse az USA különféle vasúttársaságainak igényeit, amelyek egy erős és megbízható dízelmozdonyt kerestek, amely képes hosszú távú személyszállításra is. Az EMD FP45 mozdonyokat eredetileg a Santa Fe Railway (Atchison, Topeka and Santa Fe Railway) rendelte meg. Összesen 14 ilyen mozdony készült.

Technikai jellemzők

Az EMD FP45 egy dízelmozdony, amely a GM-EMD 20-645E3 motorral van felszerelve. A mozdony maximális teljesítménye körülbelül 3600 lóerő. Tengelyelrendezése C-C, ami hat tengelyes elrendezést jelent. A mozdony maximális sebessége körülbelül 153 km/h. Az FP45 mozdony hosszúsága 22,4 méter volt. Az üzemanyagkapacitása lehetővé tette a hosszabb távolságok megtételét gyakori tankolás nélkül. Bár főleg dízel meghajtású volt, elektromos generátorokkal is fel volt szerelve a vonat világításához és légkondicionáló rendszereihez.

Szolgálati történelem

Az EMD FP45 mozdonyokat elsősorban az USA-ban, a Santa Fe Railway szolgálatában használták. Gyakran alkalmazták elővárosi és hosszú távú személyszállító vonatoknál is. Idővel a technológiai fejlődés és a vasúti járművek modernizációja miatt ezek a mozdonyok kiszorultak az aktív szolgálatból, és az 1980-as évek végére többnyire kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az EMD FP45 mozdonyok egy része megőrzésre került, és néhány közülük ma is megtekinthető különböző vasúti múzeumokban, mint például a California State Railroad Museum. Ezen mozdonyok egy részét nosztalgiavonatokban is használják, ahol működőképességüket is bemutatják.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD FP45 mozdonyok valódi ikonokká váltak az amerikai vasúti történelemben. A rajongók körében is népszerűek, és számos modellvasút-gyártó kínálatában megtalálhatóak méretarányos másolataik. E mozdonyok megjelenése filmekben és könyvekben is gyakori, ahol a vasút világát hivatottak bemutatni.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés C-C
Teljesítmény 3600 lóerő
Maximális sebesség 153 km/h
Hossz 22,4 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_FP45

Képek

Források: Wikipédia, Google