Történeti háttér és gyártás
Az EMD FP7 dízelmozdonyt a General Motors Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, azzal a céllal, hogy kielégítse a hosszú távú személyszállítási igényeket az Egyesült Államok vasúttársaságai számára. A mozdony először 1949-ben került gyártásra, és egészen 1954-ig készült. Az EMD FP7 a sikeres F3 mozdony továbbfejlesztett változata és többek között a nagyobb üzemanyagtartály miatt volt különösen népszerű. Gyártását az EMD La Grange-i létesítménye végezte, és számos vasúttársaság számára szállították az Egyesült Államokban, például a Pennsylvania Railroad és a Southern Railway. Az FP7-ből összesen 381 darab készült.
Technikai jellemzők
Az EMD FP7 egy dízel-elektromos hajtású mozdony, amely 1500 lóerős teljesítményre volt képes. A mozdony tengelyelrendezése A1A-A1A volt, ami a súly és teljesítmény optimális egyensúlyát segítette elő. Maximális sebessége 105 km/h volt, amely elegendő volt a korabeli személyszállító vonatok igényeihez. Az FP7 hossza meghaladta a 16 métert, az utasok kényelmére pedig figyeltek a tervezéskor.
Szolgálati történelem
Az EMD FP7 széleskörűen használatos volt az Egyesült Államok vasúttársaságainál, elsősorban személyszállító vonatok vontatására. Jó teljesítménye és megbízhatósága révén a vasúttársaságok az FP7-et gyakran használták gyorsvonatoknál is. Az 1970-es években kezdődött meg a típus fokozatos kivonása, helyét modernebb mozdonyok vették át. Az FP7 típusú mozdonyok közül több is átalakításra került, hogy megfeleljen a változó vasúti igényeknek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A több száz legyártott EMD FP7 mozdonyból néhány példány megmaradt, és ma múzeumokban, nosztalgia vonatokban is találkozhatunk velük. Az Union Pacific Railroad Museum például büszke tulajdonosa egy ilyen kiállítási darabnak, ahol az érdeklődők megtekinthetik a mozdonyt eredeti fényében.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD FP7 mozdony híres volt a modellvasúti rajongók körében is, több gyártó kínálta a kicsinyített mását. Az FP7 a „F” széria részeként a vasúti kultúra ikonikus részévé vált, és sok amerikai vasúti filmben is feltűnt hátterében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1500 lóerő |
Tengelyelrendezés | A1A-A1A |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hosszúság | 16 méter felett |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_FP7
Képek
Források: Wikipédia, Google