FP9 (EMD) dízelmozdony

Az FP9 (EMD) dízelmozdony az 1950-es évek vasúti innovációinak egyik gyöngyszeme, amely a hatékonyság és a megbízhatóság új szintjeit hozta el az észak-amerikai sínekre.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD FP9 egy dízelmozdony, amelyet a General Motors Electro-Motive Division (EMD) gyártott. Kifejlesztésének kezdete az 1950-es évek közepére tehető, amikor is a vasúti társaságok igénye a nagyobb teljesítményű és hatékonyabb dízelmozdonyok iránt megnövekedett. Gyártására 1954 és 1959 között került sor. Az FP9 modell különösen az észak-amerikai piac számára készült, többek között az Egyesült Államok és Kanada vasúttársaságai használatába került.

Technikai jellemzők

Az EMD FP9 dízelmozdony belső égésű dízelmotorral rendelkezik. A mozdony 1750 lóerős teljesítményre volt képes, ami lehetővé tette számára, hogy sokféle vonatszolgáltatásban hatékonyan működjön, beleértve a személy- és teherszállítást is. Tengelyelrendezése B-B, amely négy kapcsolt hajtótengelyt jelent két forgóvázban. A maximális sebessége 105 km/h körül volt.

Szolgálati történelem

Az FP9 mozdonyokat széles körben használták Észak-Amerikában a vasúti személyszállítási szolgáltatásokban. Az 1950-es és 60-as években a Canadian National és a Canadian Pacific vasúttársaságok is alkalmazták. Emellett az Amtrak is használta őket a személyvonatok vontatására. A mozdonyok szolgálati ideje a 1980-as évekig tartott, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból, mivel korszerűbb mozdonyok váltak elérhetővé.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több EMD FP9 mozdony megmaradt és jelenleg is múzeumokban található. Például Kanadában a Royal Canadian Pacific luxusvonatokon használnak felújított példányokat. Az USA-ban is találhatók megőrzött FP9-esek, amelyeket nosztalgiautazásokra használnak, például a Railtown 1897 Állami Történelmi Parkban.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD FP9 mozdonyok modellvasúti változatai is népszerűek voltak, és több méretarányban készült modelljük, ami a vasútmodellezők körében keresetté tette őket. A mozdonyok néha megjelennek filmekben és televíziós műsorokban, ahol a klasszikus amerikai vasúti jelenetet idézik fel. Köznyelvi elnevezésük között az „FP” betűk gyakran a „Passenger” (személyszállító) rövidítéseként említik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1750 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 105 km/h
Gyártási időszak 1954-1959

Hivatkozások

EMD FP9 Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google