FS Class 625 gőzmozdony

Az FS Class 625 gőzmozdony az olasz vasúttörténet jelentős szereplője, mely erőteljes teljesítményével és megbízhatóságával vált ismertté a múlt század elején.

Történeti háttér és gyártás

Az FS Class 625 egy olasz gőzmozdonytípus, melyet az olasz államvasutak (Ferrovie dello Stato, FS) részére fejlesztettek ki. A mozdonyok gyártása 1914-ben kezdődött, annak érdekében, hogy megfeleljenek az egyre növekvő személy- és áruszállítási igényeknek. Az FS Class 625 egy korszerűsített változata volt a korábbi FS Class 600 sorozatnak, és összesen 97 példány készült belőle.

Technikai jellemzők

Az FS Class 625 mozdonyokat gőzhajtás működtette, amelyek jellemző tengelyelrendezése 1’C volt, azaz egy vezető- és három hajtott tengellyel rendelkeztek. Ezek a mozdonyok elérték a 100 km/h maximális sebességet, ami a korszakban kiemelkedő teljesítménynek számított. A mozdonyok jelentős hosszúsággal és erőteljes gőzkazánnal rendelkeztek, hogy a nagy terhek vontatására is alkalmasak legyenek.

Szolgálati történelem

Az FS Class 625 mozdonyokat elsősorban Olaszország pályahálózatán használták, ahol elővárosi és távolsági személyvonatok továbbítására egyaránt alkalmasak voltak. A mozdonyok hosszú évtizedeken át üzemeltek megbízhatóan, és csak a vasúti technológia fejlődésével, a dízel és elektromos mozdonyok elterjedésével kezdtek háttérbe szorulni. Az utolsó példányok az 1970-es évek végére kerültek ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az FS Class 625 mozdonyok közül több is megőrzésre került múzeumi környezetben. Ezek a példányok Olaszország különböző vasúttörténeti múzeumaiban tekinthetők meg, ahol néhány esetben nosztalgiavonatokon is részt vesznek. Ez lehetőséget biztosít a látogatóknak, hogy bepillantást nyerjenek a korabeli vasúti közlekedés világába.

Érdekességek és kulturális hatás

Az FS Class 625 mozdonyok nemcsak műszaki teljesítményük, hanem esztétikai megjelenésük miatt is népszerűek lettek a vasútrajongók körében. Modellvasúti gyártók is előszeretettel készítik el ennek a típusnak a méretarányos másolatait, így a vasútmániások gyűjteményeinek gyakori darabjai. Bár a mozdonyok nem játszottak főszerepet filmekben vagy irodalmi alkotásokban, a vasúti történelem kedvelői körében nagy tiszteletnek örvendenek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Maximális sebesség 100 km/h
Tengelyelrendezés 1’C
Példányszám 97

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/FS_Class_625

Képek

Források: Wikipédia, Google