FS Class 685 gőzmozdony

Az FS Class 685 gőzmozdony az olasz vasút egyik ikonikus képviselője, amely a 20. század elején nemcsak technológiai újításokkal, hanem a vasúti közlekedés fejlődésével is együtt járt.

Történeti háttér és gyártás

Az FS Class 685 gőzmozdony az olasz Ferrovie dello Stato (Olasz Államvasutak) megrendelésére készült, és gyártását 1912-ben kezdték meg. Az igény azután merült fel, hogy az FS Class 680 sorozat sikeresen bizonyította a gőzmozdonyokban rejlő potenciált, de szükség volt egy továbbfejlesztett változatra, amely képes nagyobb sebesség elérésére és hatékonyabb utasszállításra az olasz vasúthálózaton.

A mozdonyokat különböző olaszországi gyártók készítették, köztük a Breda és az Ansaldo cégek. Összesen több mint 200 darab készült ebből a típusból, amelyek az évek során jelentős szerepet játszottak a személyszállításban Olaszországban.

Technikai jellemzők

Az FS Class 685 egy 2’C1′ tengelyelrendezésű gőzmozdony, amely a gőz energiáját használja a vonalakon való közlekedéshez. A maximális sebessége elérte a 100 km/h-t, amely akkoriban kimagaslónak számított az olasz vasúthálózat személyvonatainál.

  • Hossz: kb. 12,5 méter
  • Tömeg: körülbelül 77 tonna (szolgálati súly)
  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 2’C1′
  • Teljesítmény: megközelítőleg 980 lóerő
  • Férőhely: nem szállított utasokat, hiszen mozdonyként szolgált

Szolgálati történelem

Az FS Class 685 gőzmozdonyokat elsősorban a személyszállító vonatok élén használták, és különösen a gyorsvonatokhoz kapcsolódtak. Az évtizedek során számos vonalon teljesítettek szolgálatot Olaszországban, és hozzájárultak a vasúti közlekedés gyorsaságának és hatékonyságának növeléséhez.

A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból a diesel és elektromos mozdonyok térnyerésével a második világháborút követően. Az 1960-as évek végére a legtöbb példányt selejtezték, bár néhány darabot nosztalgikus célokra megőriztek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több FS Class 685 gőzmozdonyt megőriztek Olaszországban, és néhányat felújítottak, hogy nosztalgiavonatok élén szolgáljanak. Ezek a mozdonyok az olasz vasúti örökség részeként számos vasúttörténeti múzeumban megtalálhatóak, bemutatva a gőzmozdonyok aranykorát a látogatóknak.

Érdekességek és kulturális hatás

Az FS Class 685 a vasúti rajongók körében rendkívül népszerű, köszönhetően a lenyűgöző teljesítményének és az olasz vasút történetében betöltött jelentős szerepének. Modellvasúti változatai is gyakran megtalálhatók, különböző méretarányokban készülnek, hogy a gyűjtők és rajongók számára elérhetőek legyenek.

A mozdony híressé vált azzal, hogy szerepelt különböző vasúti témakörű filmekben és kiállításokban, így hozzájárulva a vasúti történelem és kultúra ápolásához.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2’C1′
Maximális sebesség 100 km/h
Teljesítmény 980 lóerő
Hossz 12,5 méter
Tömeg 77 tonna

Hivatkozások

FS Class 685 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google