FS Class 740 gőzmozdony

Az FS Class 740 gőzmozdony az 1920-as években jelent meg Olaszországban, amikor a vasúti közlekedés fejlődése új lendületet kapott, és a mozdony tervezése a sebesség és megbízhatóság növelésére összpontosított.

Történeti háttér és gyártás

Az FS Class 740 gőzmozdony az Olasz Államvasutak (Ferrovie dello Stato, FS) egyik ikonikus modellje, amelyet 1911-ben kezdtek el gyártani. Az 1900-as évek elején az olasz vasúti hálózat gyorsan bővült, és szükség volt egy erőteljes és megbízható gőzmozdonysorozatra, amely képes volt nehéz tehervonatok vontatására. Az FS Class 740 pontosan erre a célra lett tervezve, hogy az ország vasúti szállítási igényeinek megfeleljen.

A mozdonyt különböző olasz gyártók, köztük a Breda és az Ansaldo állították elő. Az első példány 1911-ben készült el, és az 1920-as évek végéig több mint 470 darabot gyártottak belőle. Ezek a mozdonyok az FS különféle vonalain szolgáltak, főleg teherszállításra, de alkalmasak voltak személyszállító vonatok vontatására is.

Technikai jellemzők

Az FS Class 740 gőzmozdonyt gőzhajtású rendszerrel tervezték, amely megbízható és erőteljes volt a kor technológiai színvonalához képest. A mozdony 2-8-0 tengelyelrendezésű, ami azt jelenti, hogy két vezérlőkerék és nyolc hajtókerék található rajta, de vezetőkerék nem. Ez a konfiguráció különösen alkalmassá tette a nehéz tehervonatok húzására.

  • Maximális sebesség: körülbelül 65 km/h
  • Fűtőfelület: 177,6 m²
  • Teljesítmény: kb. 980 LE (730 kW)
  • Hossz: 11,6 méter
  • Tömeg: kb. 69 tonna üzemkész állapotban

Szolgálati történelem

Az FS Class 740 gőzmozdonyokat elsősorban Olaszországban használták, és jelentős szerepet játszottak mind a személy-, mind a teherszállításban. Az 1950-es évekig számos vonalon aktívan üzemeltek, majd fokozatosan átadták helyüket a korszerűbb dízel- és elektromos mozdonyoknak. A sorozatot az 1970-es évek végéig használták, amikor véglegesen kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több FS Class 740 mozdony megmaradt fennmaradásra és helyreállításra. Néhány példányt múzeumokban tekinthetünk meg Olaszországban, ahol a vasúti történelem bemutatásának fontos részeivé váltak. Néhány esetben nosztalgiavonatok részeként is találkozhatunk velük, különösen vasúti rendezvényeken.

Érdekességek és kulturális hatás

Az FS Class 740 gőzmozdonyok az olasz vasúti történelem egyik legelismertebb szereplőjeként maradtak fenn az emlékezetben. Számos modellvasút-gyártó kínálja a mozdony méretarányos makettjét, ami népszerű a vasútrajongók körében. A mozdony beceneve „Signorina” volt, ami „Kisasszonyt” jelent, utalva a mozdony elegáns megjelenésére és hatékonyságára.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/FS_Class_740

Képek

Források: Wikipédia, Google