Történeti háttér és gyártás
Az FS Class D.341 dízelmozdony az olasz államvasutak (FS) részére készült a dízelkorszak csúcsidőszakában. A járművek fő célja az volt, hogy modernizálják az olasz vasúti flottát a gőzmozdonyok kiváltásával. A D.341 sorozatot 1957-ben kezdték gyártani, és a FIAT, az Officine Meccaniche (OM) és a Breda cégek vették részt a konstruálásukban. Összesen 105 darabot gyártottak, amelyek az FS igényeit szolgálták ki.
Technikai jellemzők
A D.341 sorozat dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy a dízelmotor termelte energiát elektromos generátor alakítja át, és ez hajtja meg a kerekeket. A mozdony maximális teljesítménye 940 kW volt, ami biztonságos és hatékony működést tett lehetővé. A tengelyelrendezés Co’Co’ típusú, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz 3-3 hajtott tengellyel rendelkezik.
A mozdony hossza körülbelül 18,54 méter, maximális sebessége pedig 130 km/h. A D.341 sorozat nem volt kifejezetten utasszállításra tervezve, így utasok szállítására nem rendelkezett férőhellyel. A futóművek modern hidraulikus fékrendszert használtak, amely lehetővé tette a biztos megállást és a sebesség szabályozását.
Szolgálati történelem
A FS Class D.341 sorozat mozdonyait elsősorban Olaszországban használták, jellemzően teher- és vegyesvonatok továbbítására. A sorozat járművei jól teljesítettek az olaszországi hegyvidékes pályákon is, amelyeket a gőzmozdonyok nehezebben tudtak kiszolgálni. A mozdonyokat a 1990-es évek végéig használták aktívan, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból a modernebb dízel- és elektromos mozdonyok javára.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
- Jelenleg néhány megőrzött példány található meg olaszországi vasúttörténeti múzeumokban, ahol ezek a gépek a vasúti technológia fejlődésének fontos fázisát képviselik.
Érdekességek és kulturális hatás
- A D.341 sorozat megjelenésével az olasz vasút történetében egy jelentős váltás következett be a gőzvontatásról a dízel erőátvitelre.
- Bár nem annyira elterjedt a modellvasúti piacon, néhány gyártó készített méretarányos modelleket a rajongók számára.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1957 |
Teljesítmény | 940 kW |
Maximális sebesség | 130 km/h |
Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
Hossz | 18,54 m |