FS Class D.443 dízelmozdony

Az FS Class D.443 dízelmozdony Olaszország vasúti hálózatának meghatározó szereplője volt a 20. században, innovatív technológiájával és megbízhatóságával hódította meg az utakat.

Történeti háttér és gyártás

Az FS Class D.443 dízelmozdony az olasz államvasutak, a Ferrovie dello Stato (FS) számára készült, hogy kielégítse a megnövekedett igényeket a nagy teljesítményű dízelmozdonyokra az 1960-as évek során. A mozdonyokat a Saronno-i székhelyű Savigliano és az Officine Meccaniche mérnöki vállalatok gyártották. A gyártás 1967-ben kezdődött, és összesen 100 darabot készítettek.

Technikai jellemzők

A FS Class D.443 dízelmozdony dízel-mechanikus meghajtással rendelkezik. Tengelyelrendezése szerint Bo’-Bo’ kialakítású, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázában két hajtott tengely található. A mozdony összteljesítménye 930 kW, amely képes volt a vonatok hatékony vontatására a közepes és hosszú távú útvonalakon. A maximális sebessége 130 km/h, ami elegendő volt a regionális vonatok kiszolgálására.

  • Hossz: 14,540 mm
  • Tengelytáv: 2,600 mm
  • Magasság: 4,270 mm
  • Súly: kb. 72 tonna

Szolgálati történelem

A FS Class D.443 mozdonyokat elsősorban Olaszországban használták, különösen a nem villamosított vonalakon, ahol azok dízel ereje jelentős előnyt biztosított. A mozdonyok fontos szerepet játszottak a közepes távolságú személyszállító vonatok továbbításában, de teherforgalomban is részt vettek. A legtöbb példányt az 1990-es évek végéig aktívan használták, amikor fokozatosan kivonták őket a forgalomból, hogy átadják a helyüket a modernebb, energiahatékonyabb típusoknak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem érhető el pontos információ arról, hogy a FS Class D.443 mozdonyok közül bármelyik megmaradt-e múzeumi vagy nosztalgia célokra. Az ilyen típusú mozdonyok gyakran a selejtezés után eltűnnek, de a vasúti rajongók és gyűjtők körében továbbra is jelentős érdeklődés övezi őket.

Érdekességek és kulturális hatás

Noha nem emelkedett ki a FS Class D.443 mozdony a kulturális események vagy filmek terén, mégis fontos szerepet játszott az olasz vasúti közlekedés történetében. A modellvasúti gyártók kínálatában nem gyakran található meg, de az olasz vasúti infrastruktúrában betöltött szerepe miatt kedvelt a honi vasúttörténet iránt érdeklődők körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés Bo’-Bo’
Teljesítmény 930 kW
Maximális sebesség 130 km/h
Hossz 14,540 mm
Magasság 4,270 mm

Hivatkozások

Wikipedia – FS Class D.443

Képek

Források: Wikipédia, Google