Történeti háttér és gyártás
A FS Class E.321 (third rail) elektromos mozdony az olasz Ferrovie dello Stato (FS) számára készült. A gyártásra 1923-ban került sor. Az E.321 osztályú mozdonyokat kifejezetten az olasz vasúthálózat harmadik sínt hasznosító vonalaira tervezték, ahol a felsővezetékek nélküli elektromos üzemeltetés volt a cél. A harmadik sínrendszer energiaellátását biztosító mozdony fő célja a hatékonyabb és megbízhatóbb városi és elővárosi közlekedés megteremtése volt.
Technikai jellemzők
Az FS Class E.321 egy elektromos mozdony, mely harmadik sínről kapja az áramellátását. A mozdony tengelyelrendezése B’B’, ami két meghajtott forgóvázat jelent. Az ilyen típusú mozdonyok maximális sebessége általában nem lépte túl az 50 km/h-t, mivel városi és elővárosi vonalakra tervezték őket, ahol gyakori a megállás és gyorsítás. Méreteit és pontos műszaki jellemzőit tekintve a mozdony kompakt kialakítást kapott, hogy az olaszországi városi pályákon való közlekedés során is hatékonyan működhessen.
Szolgálati történelem
Az E.321 mozdonyokat főként Olaszország városi és elővárosi vasútvonalain használták. Ezek a mozdonyok megbízható munkagépeknek bizonyultak, bár az üzemeltetésük során felmerültek kisebb technikai problémák, különösen a harmadik sínről történő energiafelvétel körül. Az évek során az E.321 sorozatú mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy a vasúthálózatot modernizálták, és új, hatékonyabb mozdonyok váltották fel őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy bármely E.321 sorozatú mozdonyt megőriztek volna múzeumi célokra. Lehet, hogy egyes példányok maradtak fenn gyűjtői darabként, de hivatalos múzeumi kiállításról vagy nosztalgiavonatokban való részvételről nincs adat.
Érdekességek és kulturális hatás
A FS Class E.321 mozdonyok, melyek harmadik sínről működtek, a vasúti technológia egy érdekes szegmensét képviselik. Az ilyen típusú elektromos mozdonyok ritkábban fordulnak elő a modellvasúti piacon, de különlegességük miatt a vasútrajongók körében nagyra értékeltek. Az FS E.321 mozdonyok azonban nem váltak széles körben ismertté vagy kulturális ikonná, ennek megfelelően filmekben vagy irodalmi művekben sem tűntek fel gyakran.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/FS_Class_E.321_(third_rail)
Képek
Források: Wikipédia, Google