Történeti háttér és gyártás
Az FS Class E.321 elektromos mozdony az Olasz Államvasutak (FS) részére készült, hogy megfeleljen a növekvő személyszállítási igényeknek az 1950-es évek végén. A tervek az elővárosi közlekedés hatékonyságának növelésére összpontosítottak. Az első példányokat 1959-ben gyártották. A mozdonyokat az olasz Savigliano és a Tecnomasio Italiano Brown Boveri vállalatok gyártották. A gyártási időszak során több példány készült, hogy kielégítse a bővülő közlekedési hálózat igényeit.
Technikai jellemzők
Az FS Class E.321 elektromos mozdony egy villamos hajtású jármű, amelyet kifejezetten a személyszállításra fejlesztettek ki. A mozdony teljesítménye lehetővé tette a hatékony elővárosi közlekedést, maximális sebessége körülbelül 120 km/h volt. A tengelyelrendezés C-C formátumú, ami stabilitást és hatékony tapadást biztosított. A mozdony méretei közé tartozik a körülbelül 17 méteres hosszúság, ami megfelelő volt az elővárosi vasúti pályákhoz. A mozdony vezérlőrendszere és fékrendszere a kor technológiai színvonalának megfelelően fejlett volt.
Szolgálati történelem
Az FS Class E.321 mozdonyokat főként Olaszországban használták, ahol elsősorban az elővárosi forgalomban vettek részt. Stabil teljesítményt nyújtottak a nagy forgalmú vonalakon. A mozdonyok több évtizeden keresztül szolgáltak, mielőtt fokozatosan lecserélték őket modernebb alternatívákra. Az idők során néhány mozdony átesett kisebb modernizációkon, hogy megfeleljenek a változó technológiai követelményeknek. A végső kivonásuk pontos ideje nem dokumentált, de a ’90-es évek végére többségüket már nem használták aktív szolgálatban.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincsenek ismert megőrzött példányok az FS Class E.321 sorozatból. Jelenleg nincs információ arról, hogy bármely múzeumban kiállítanák vagy nosztalgiavonatokban részt vennének. Ennek ellenére az olasz vasúttörténet egyik fontos szereplőjeként tartják számon ezt a típust.
Érdekességek és kulturális hatás
Az FS Class E.321 mozdony nem csak az olasz vasúttörténet része, hanem a vasúti modellezők körében is népszerűvé vált. Számos modellvasút-gyártó készített méretarányos verziókat, amelyekkel az érdeklődők otthon is élvezhetik ennek a klasszikus mozdonytípusnak a részleteit. Filmekben vagy irodalmi művekben való előfordulása nem ismert, de a vasútbarátok körében továbbra is elismert és kedvelt típus.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1959 |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Tengelyelrendezés | C-C |
Hossz | Kb. 17 méter |
Gyártó vállalatok | Savigliano, Tecnomasio Italiano Brown Boveri |