FS Class E.428 elektromos mozdony

Az FS Class E.428 elektromos mozdony a 20. század első felében olasz vasutak ikonjává vált teljesítményével és megbízhatóságával, hozzájárulva az elektromos vontatás fejlődéséhez Európában.

Történeti háttér és gyártás

A FS Class E.428 egy ikonikus olasz elektromos mozdony, amelyet az 1930-as években fejlesztettek ki az olasz államvasutak számára. Az FS Class E.428 gyártása 1934-ben kezdődött, a mozdonyt az olasz államvasutak, a Ferrovie dello Stato (FS) megrendelésére fejlesztették ki. A cél a nagy sebességű személyszállítás igényeinek kiszolgálása volt, mivel abban az időben a vasúti közlekedés gyors ütemben fejlődött Európában.

A mozdonyt az FS cége, a Società Italiana Ernesto Breda gyártotta Milánóban. Összesen 242 darabot gyártottak 1931 és 1943 között, és ezek az egységek főként Olaszország területén teljesítettek szolgálatot.

Technikai jellemzők

Az FS Class E.428 elektromos mozdonyok technikai szempontból kimagaslóak voltak a maguk korában. Az elektromos hajtásuknak köszönhetően tiszta és csendes működést biztosítottak. Egyenáramú motorok hajtották, amelyek a felsővezetékből nyerték az áramot.

  • Tengelyelrendezés: Bo’Bo’Bo’
  • Teljesítmény: körülbelül 3,300 kW (4,430 lóerő)
  • Maximális sebesség: kb. 130 km/h
  • Hossz: 19,310 mm
  • Magasság: 3,740 mm
  • Futómű: Bo’Bo’Bo’ elrendezés
  • Fékrendszer: pneumatikus fékrendszer

Szolgálati történelem

A FS Class E.428 mozdonyokat elsősorban Olaszország nagysebességű személyvonatain használták, és jelentős szerepet játszottak a második világháború alatt és az azt követő években. A kialakításuk lehetővé tette a nagyobb sebességgel történő vontatást, ami különösen fontos volt a hosszabb útvonalak mentén, például Milánó és Róma között.

Sok mozdonyt az 1960-as évek végén vontak ki a forgalomból, de néhány egységet csak az 1980-as évek közepén selejteztek. Egyes mozdonyok átalakításon estek át és tovább szolgáltak a rövidebb helyi vonalakon.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány FS Class E.428 mozdonyt megőriztek múzeumi célokra. Ezek közül néhány Olaszországban különféle vasúti múzeumokban látható. Például a milánói vasúti múzeumban többek között egy megőrzött példány is megtalálható, amelyet restauráltak és kiállítottak a látogatók számára.

Érdekességek és kulturális hatás

Az FS Class E.428 mozdonyok nagy népszerűségnek örvendtek az olaszországi vasúti rajongók körében. A jellegzetes formájának és teljesítményének köszönhetően számos modellvasúti gyártó készítette el a méretarányos modelljeit, amelyek népszerűek voltak a hobbi vasútmodellezők körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/FS_Class_E.428

Képek

Források: Wikipédia, Google