Történeti háttér és gyártás
Az FS Class E.432 elektromos mozdony az olasz államvasutak, a Ferrovie dello Stato (FS) számára készült. A mozdonyt a Ganz gyár Budapesten gyártotta, 1928-ban, az elektromos hajtású mozdonyok iránti növekvő igény kielégítésére. Az FS Class E.432 a korszakban modern megoldásokat kínált, hozzájárulva az olasz vasúti hálózat fejlődéséhez.
A konkrét darabszámra vonatkozó adatokat nem találtam, de ismert, hogy a sorozat az FS flottájának fontos részét képezte, kifejezetten a hegyvidéki vonalakon való használatra tervezték.
Technikai jellemzők
Az FS Class E.432 elektromos mozdony hajtásrendszere elektromos volt, amely az időszak innovációi közé tartozott. A mozdony maximális sebessége 95 km/h, ami akkoriban gyorsnak számított. A hajtásrendszerének kialakítása lehetővé tette, hogy hatékonyan kezelje a meredek emelkedőket, ami különösen fontos volt az alpesi vonalakon.
A mozdony tengelyelrendezése 1’Do1′ volt, ami azt jelenti, hogy egy futótengelyt, négy hajtott tengelyt és egy további futótengelyt tartalmazott. Ez a konfiguráció hozzájárult a stabilitáshoz és a jobb tapadáshoz az emelkedőkön. A mozdony teljesítménye 1,640 kW, ami lehetővé tette a jelentős terhek vontatását.
Szolgálati történelem
Az FS Class E.432 mozdonyokat elsősorban Olaszország hegyvidéki vasútvonalain használták. Az elektromos hajtásuk különösen előnyös volt a meredek emelkedőkön, ahol a gőzmozdonyok gyakran problémával szembesültek. A mozdonyok egészen a második világháború idejéig szolgálták az FS-t, majd fokozatosan kivonták őket a forgalomból, ahogy újabb és modernebb mozdonyok kerültek bevezetésre.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A mai napig nem ismert, hogy bármelyik FS Class E.432 mozdony fennmaradt volna múzeumi vagy nosztalgia célokra. Sajnos ezek a mozdonyok a történelmük során eltűntek, és csak a dokumentáció, valamint a modellezők munkája őrzi meg emléküket.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az FS Class E.432 nem lett világhírű, a vasúti modellezők körében ismert. Több modellvasúti gyártó készítette el ennek a mozdonytípusnak a kicsinyített mását, ezzel tisztelegve az olasz vasúttörténelem egyik fontos darabja előtt. Az E.432 így továbbél a modellezők szobáiban, asztalain, emlékeztetve az egykori technikai újításokra.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Maximális sebesség | 95 km/h |
Teljesítmény | 1,640 kW |
Tengelyelrendezés | 1’Do1′ |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/FS_Class_E.432
Képek
Források: Wikipédia, Google