Történeti háttér és gyártás
Az FS Class E.646 elektromos mozdony egy ikonikus példánya az olasz vasúti járműiparnak. Az első példányok 1957-ben gördültek ki az Officine Meccaniche della Stanga és a Tecnomasio Italiano-Brown-Boveri gyártósorairól. Ez a típus az olasz államvasutak, azaz a Ferrovie dello Stato Italiane (FS) részére készült, amely igényes feladatok kiszolgálására fejlesztette ki. A dizájnt az olasz vasúthálózat villamosításához igazították, ami a korszerűsítési törekvések része volt a második világháború utántól kezdődően. A teljes gyártási sorozat során összesen 88 darab készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
Az FS Class E.646 egy elektromos mozdony, amely 3000 V egyenáramú villamos hajtással rendelkezik. A mozdony főbb jellemzői közé tartozik a 2’C’2′ tengelyelrendezés. A maximális sebessége eléri a 140 km/h-t, amely lehetővé teszi, hogy gyorsvonatok elé is besorozható legyen. A járművek teljesítménye 3360 kW, ami kiemelkedő a maga korában. A mozdony hossza körülbelül 18,8 méter, amelyben a sofőrfülke és a motortér is helyet kapott. A mozdony kialakítása lehetővé tette, hogy a különböző típusú vonatokhoz csatolható legyen, beleértve a személykocsikat és tehervagonokat is.
Szolgálati történelem
Az FS Class E.646 mozdonyok főként Olaszországban álltak szolgálatban, ahol országos jelentőséggel bírtak a vasúti közlekedésben. Széleskörűen alkalmazták őket személyszállító vonatok és tehervonatok élén egyaránt. Kiváló teljesítményük és megbízhatóságuk miatt a vasúttársaságok kedvelték. A mozdonyok az 1990-es évek végéig szolgáltak, amikor a fejlődő technológia és a modernizáció igényei miatt fokozatosan elkezdték kivonni őket a forgalomból. A teljes flottát az évezredfordulót követően állították le.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány példány megmaradt az FS Class E.646 mozdonyból, amelyeket különböző múzeumokban helyeztek el Olaszországban. Ezek a mozdonyok a vasúti történelem fontos részét képezik, és jelentős szerepet játszanak a vasúti örökség megőrzésében. A történelmi vonatozások és nosztalgiavonatok kedvelt részesei, amelyek lehetőséget nyújtanak a látogatóknak arra, hogy megismerjék a mozdony technikai és kulturális jelentőségét.
Érdekességek és kulturális hatás
Az FS Class E.646 mozdony méltán népszerű a modellezők körében is. Számos modellvasúti gyártó készítette el a mozdony méretarányos mását, ami a vasútrajongók körében is kedveltté tette. Bár a mozdony filmekben vagy könyvekben nem emelkedett ki különösen, mégis a vasúti közlekedés ikonikus alakjává vált Olaszországban. Rajongói klubok és kulturális szervezetek gyakran szerveznek eseményeket ennek a mozdonytípusnak az ünneplésére, megőrizve annak emlékét a vasúti történelemben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1957 |
Maximális sebesség | 140 km/h |
Teljesítmény | 3360 kW |
Tengelyelrendezés | 2’C’2′ |
Hossz | 18,8 méter |