G&SWR 131 and 137 Class 4-4-0 gőzmozdony

A G&SWR 131 and 137 Class 4-4-0 gőzmozdony lenyűgöző példája a vasúti technológia fejlődésének, amelyek a 19. század végi brit vasútvonalak meghatározó szereplői voltak.

Történeti háttér és gyártás

A G&SWR 131 and 137 Class 4-4-0 gőzmozdonyokat 1913-ban gyártották. A Glasgow and South Western Railway (G&SWR) rendelte meg őket, hogy javítsa a vasúti hálózat teljesítményét, különösen a nagyobb sebességet és terhelhetőséget igénylő vonalakon. A mozdonyokat a G&SWR Kilmarnock-i műhelyében készítették. A gyártás során a vasúttársaság célja az volt, hogy elősegítse a régió vasúti forgalmának hatékonyabb kezelését és gyorsabb szállítást biztosítson az utasok és áruk számára.

Technikai jellemzők

A G&SWR 131 és 137 Class gőzmozdonyok technikai jellemzői közé tartozik a 4-4-0 tengelyelrendezés, amely kiváló stabilitást és kiegyensúlyozottságot biztosított. A mozdonyok gőzhajtásúak voltak, a teljesítményüket főként a magasnyomású kazán biztosította. Ez a típusú mozdony kiemelkedő gyorsulással rendelkezett, ami különösen a hosszabb utakon volt előnyös.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 4-4-0
  • Magasság: Körülbelül 4 méter

Szolgálati történelem

A G&SWR 131 és 137 Class mozdonyokat főként Skócia délnyugati részén használták, ahol a G&SWR üzemeltette vonalait. A mozdonyok mind személy-, mind teherszállításra egyaránt alkalmasak voltak. A szolgálati idő alatt a mozdonyok bizonyították megbízhatóságukat és hatékonyságukat, azonban a technológia fejlődésével és a dízel és elektromos mozdonyok megjelenésével a gőzmozdonyok háttérbe szorultak. A legtöbb ilyen mozdonyt a 20. század közepe táján vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Egyetlen példány sem maradt fenn a G&SWR 131 és 137 Class mozdonyok közül, így azok nem találhatók meg múzeumokban vagy nosztalgiavonatokban. E műszaki műemlékek elvesztése bizonyára sok vasútbarát számára jelenthet csalódást, hiszen ezek a mozdonyok a skót vasúttörténet szerves részét képezték.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a G&SWR 131 és 137 Class mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a köznyelvben vagy a kultúrában, vasúti modellgyártók gyakran készítettek a típus alapján modelleket. Ezek a modellek lehetőséget adtak a vasútrajongóknak, hogy a mozdonyokat saját otthoni vasútmaketteik részévé tegyék. Bár ezek a modellek nem tartoztak a legelterjedtebbek közé, a G&SWR iránti érdeklődés továbbra is fontos részét képezi a brit vasúti történelem iránti rajongásnak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-4-0
Gyártási év 1913

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/G&SWR_131_and_137_Class_4-4-0

Képek

Források: Wikipédia, Google