G&SWR 23 Class gőzmozdony

A G&SWR 23 Class gőzmozdony a 19. század végén jelentős technikai előrelépés volt, amely Skócia vasúthálózatában új mércét állított fel a sebesség és hatékonyság terén.

Történeti háttér és gyártás

A G&SWR 23 Class gőzmozdonyt a Glasgow and South Western Railway (G&SWR) számára fejlesztették ki, hogy megfeleljen az 1860-as évek növekvő vasúti igényeinek. A mozdonyok gyártását Patrick Stirling, a G&SWR vezető mérnöke felügyelte. Az 1860-as évben gyártották őket, hogy kielégítsék a személyszállítási igényeket Skóciában. Az eredeti sorozat gyártását a baubankheadi gyárban végezték.

Technikai jellemzők

A G&SWR 23 Class egy gőzmeghajtású mozdony, amely az időszakra jellemző technológiával készült. A mozdony 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy elöl négy, nincs hajtott tengely és hátul két forgóváz található. Ez a kialakítás nagyobb sebesség és stabilitás biztosítására szolgált, különösen a hosszú utazások során. A maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt. Az ilyen típusú mozdonyok jellemzője, hogy képesek voltak nagyobb sebesség mellett is biztonságosan közlekedni.

Szolgálati történelem

A G&SWR 23 Class mozdonyokat elsősorban Skóciában használták, különösen a személyszállítás terén. Az 1860-as évek végén kezdték bevezetni a szolgálatba, hogy támogassák a G&SWR vasúti hálózatának bővülését. A mozdonyok megbízhatónak bizonyultak és jelentős szerepet játszottak a korabeli vasúti forgalomban. A szolgálatból való kivonásuk az 1900-as évek elején kezdődött, mivel a vasútvonalak modernizálása miatt újabb és fejlettebb mozdonyok kerültek bevezetésre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy a G&SWR 23 Class bármely példánya megőrzésre került volna. Az ilyen korabeli mozdonyok sok esetben eltűntek az idők során, mivel a vasúti társaságok gyakran selejtezték őket, hogy helyet biztosítsanak az újabb technológiák számára.

Érdekességek és kulturális hatás

A G&SWR 23 Class mozdonyok az 1800-as évek végének skót vasúti életének ikonikus részei voltak. Bár nem ismertek széles körben a kulturális termékekben, történelmileg jelentős szerepet játszottak a régió közlekedésének fejlődésében. Modellvasúti változatok csak korlátozottan léteznek, és főként vasúttörténeti kiállításokon találkozhatunk velük.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

G&SWR 23 Class Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google