G&SWR 403 Class gőzmozdony

A G&SWR 403 Class gőzmozdony a 19. századi skót vasutak egyik ikonikus járműve volt, melyet különleges kialakítása és teljesítménye tett emlékezetessé a vasúti technológia fejlődésének történetében.

Történeti háttér és gyártás

A G&SWR 403 Class gőzmozdonyokat az 1915-ös évben gyártották a Glasgow and South Western Railway (G&SWR) megrendelésére. A mozdonyok tervezése James Clayton-tól származik, aki a G&SWR főmérnöke volt. A gyártás célja a megnövekedett utasszám kiszolgálása és a vasúti szolgáltatások javítása volt a vállalat vonalain. A G&SWR 403 Class mozdonyokat a Kilmarnock-i áramvonalas műhelyekben készítették Skóciában. Összesen 15 darab készült ebben az osztályban.

Technikai jellemzők

Ezek a gőzmozdonyok 4-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy négy vezető és hat hajtott kerékkel voltak felszerelve. A hajtást gőz biztosította, amit a tüzelőanyag égetése során nyert a kazánból. A maximális sebességük körülbelül 60 mérföld/óra (kb. 97 km/h) volt. A mozdonyok méretei impozánsak voltak: a teljes hossz elérte a 20 métert, és a súlyuk 93 tonna körül mozgott. Nem voltak kifejezetten személyszállításra tervezve, így nem rendelkeztek ülőhelyekkel vagy osztályokkal.

Szolgálati történelem

A G&SWR 403 Class mozdonyokat elsődlegesen Skócia délnyugati részeiben használták a G&SWR vonalain. Az első világháború alatt és után is fontos szerepet játszottak a vasúti szolgáltatások fenntartásában. A mozdonyok kiváló teljesítményük és megbízhatóságuk miatt kedveltek voltak a személyzet körében. Az 1920-as évek végéig szolgáltak, majd az egyesített brit vasút (LMS) átvette őket, ahol még évekig tovább üzemeltek, mielőtt az 1940-es években végül kivonták volna őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a G&SWR 403 Class mozdonyok közül egy sem maradt meg az utókor számára. Az összes példányt selejtezték, és nem került egyetlen darab sem múzeumba vagy nosztalgiaüzembe.

Érdekességek és kulturális hatás

Habár a G&SWR 403 Class mozdonyok nem maradtak fenn fizikailag, a vasútbarátok és modellezők körében mégis jelentős kultusza alakult ki. Több modellvasúti gyártó is készített méretarányos másolatokat a mozdonyokról, amelyek népszerűek voltak a gyűjtők körében. A mozdony lendületes megjelenése és a történelemben betöltött szerepe miatt a vasútbarát közösségen belül nagyra értékelték.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-0
Gyártási év 1915
Maximális sebesség 97 km/h
Teljes hossz 20 méter
Súly 93 tonna
Példányszám 15

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google