Történeti háttér és gyártás
A G&SWR 403 Class gőzmozdonyokat az 1915-ös évben gyártották a Glasgow and South Western Railway (G&SWR) megrendelésére. A mozdonyok tervezése James Clayton-tól származik, aki a G&SWR főmérnöke volt. A gyártás célja a megnövekedett utasszám kiszolgálása és a vasúti szolgáltatások javítása volt a vállalat vonalain. A G&SWR 403 Class mozdonyokat a Kilmarnock-i áramvonalas műhelyekben készítették Skóciában. Összesen 15 darab készült ebben az osztályban.
Technikai jellemzők
Ezek a gőzmozdonyok 4-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy négy vezető és hat hajtott kerékkel voltak felszerelve. A hajtást gőz biztosította, amit a tüzelőanyag égetése során nyert a kazánból. A maximális sebességük körülbelül 60 mérföld/óra (kb. 97 km/h) volt. A mozdonyok méretei impozánsak voltak: a teljes hossz elérte a 20 métert, és a súlyuk 93 tonna körül mozgott. Nem voltak kifejezetten személyszállításra tervezve, így nem rendelkeztek ülőhelyekkel vagy osztályokkal.
Szolgálati történelem
A G&SWR 403 Class mozdonyokat elsődlegesen Skócia délnyugati részeiben használták a G&SWR vonalain. Az első világháború alatt és után is fontos szerepet játszottak a vasúti szolgáltatások fenntartásában. A mozdonyok kiváló teljesítményük és megbízhatóságuk miatt kedveltek voltak a személyzet körében. Az 1920-as évek végéig szolgáltak, majd az egyesített brit vasút (LMS) átvette őket, ahol még évekig tovább üzemeltek, mielőtt az 1940-es években végül kivonták volna őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a G&SWR 403 Class mozdonyok közül egy sem maradt meg az utókor számára. Az összes példányt selejtezték, és nem került egyetlen darab sem múzeumba vagy nosztalgiaüzembe.
Érdekességek és kulturális hatás
Habár a G&SWR 403 Class mozdonyok nem maradtak fenn fizikailag, a vasútbarátok és modellezők körében mégis jelentős kultusza alakult ki. Több modellvasúti gyártó is készített méretarányos másolatokat a mozdonyokról, amelyek népszerűek voltak a gyűjtők körében. A mozdony lendületes megjelenése és a történelemben betöltött szerepe miatt a vasútbarát közösségen belül nagyra értékelték.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Gyártási év | 1915 |
Maximális sebesség | 97 km/h |
Teljes hossz | 20 méter |
Súly | 93 tonna |
Példányszám | 15 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google