Történeti háttér és gyártás
Az EMD G8 dízelmozdonyt a General Motors Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, és 1954-ben kezdték gyártani. Ez a mozdony a közepes teljesítményű dízelmozdonyok kategóriájába tartozik, amelyet különféle országok vasúti társaságai számára terveztek. A G8 típusra azért volt igény, mert robusztus és megbízható megoldást kínált a közepes személy- és teherszállítási feladatokra.
A gyártás az Egyesült Államokban, La Grange-ban zajlott, és a mozdonyokat számos országba exportálták, így többek között Ausztráliába, Brazíliába, valamint Afrikába és Ázsiába is. A pontos darabszámról nincsenek részletes adatok, de a típus széles körben elterjedt volt világszerte.
Technikai jellemzők
Az EMD G8 dízelmozdony dízel meghajtással működik. A mozdonyt egy 567C típusú dízelmotor hajtja, amely hozzávetőlegesen 875 lóerőt biztosít. A tengelyelrendezése A1A-A1A, ami azt jelenti, hogy a mozdony mindkét forgóvázában három tengely van, de csak a két szélső hajtott. A G8 maximális sebessége körülbelül 105 km/h.
A mozdony hossza megközelítőleg 14,7 méter, magassága pedig 4,19 méter. Az utastér férőhelyeit illetően nincsenek adatok, mivel a G8 főként teherszállításra volt optimalizált. A fékrendszere sűrített levegős, ami az adott kor technikai elvárásainak megfelelően hatékony fékezést biztosított.
Szolgálati történelem
A G8 mozdonyokat széles körben használták világszerte, különösen olyan országokban, ahol a vasúti infrastruktúra kevésbé volt fejlett. Brazíliában például a mozdonyok a teherszállítás kulcsfontosságú elemei voltak. Ausztráliában is alkalmazták különféle típusú szolgálatokra, beleértve a személy- és teherszállítást is.
A mozdony megbízható szolgálatot tett, és számos esetben hosszú évtizedeken keresztül üzemelt. Sok G8 mozdonyt a későbbi években modernizáltak vagy más típusokra cseréltek, de egyes helyeken még mindig aktívak vagy nosztalgikus célokra használják őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány EMD G8 mozdony megőrzésre került különféle múzeumokban és vasúti gyűjteményekben világszerte. Bár az eredeti példányok közül sokat selejteztek, néhányat műszaki és történelmi értékük miatt megőriztek. Ezek a példányok néhol múzeumokban tekinthetők meg, ahol a látogatók közelebbről is megismerkedhetnek a mozdony történetével és technikai részleteivel.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az EMD G8 nem a legismertebb mozdonyok közé tartozik, technikai megbízhatósága és sokoldalúsága miatt mégis tiszteletnek örvend a vasútrajongók körében. A mozdony modellvasúti változatait különböző gyártók is elkészítették, így a rajongók gyűjteményeiben is fellelhető. A G8-nak nincsenek közismert becenevei vagy kulturális utalásai filmekben és könyvekben, de technikai teljesítménye miatt sokan kedvelik.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Hajtásrendszer | A1A-A1A |
Teljesítmény | 875 lóerő |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | 14,7 méter |
Magasság | 4,19 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google