GA8 (EMD) dízelmozdony

A GA8 (EMD) dízelmozdony az 1950-es években jelent meg, egyszerű és robusztus kialakításával ideális választás volt a kevésbé fejlett vasúti infrastruktúrával rendelkező országok számára.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD GA8 egy dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztett ki és gyártott. Az első példány 1958-ban készült. Az EMD a mozdonyt elsősorban exportpiacokra szánta, ahol kisebb méretű és teljesítményű mozdonyokra volt igény. A GA8-at úgy tervezték, hogy megfeleljen a kisebb ipari és helyi vasúti vonalak igényeinek, ahol a nagyobb mozdonyok nem lettek volna gazdaságosak.

A GA8 gyártása során több ország vasúttársasága is rendelt belőle, különösen olyan régiókban, ahol a vasúti infrastruktúra kevésbé volt fejlett, és ahol a kisebb tengelynyomású járművek előnyösebbek voltak.

Technikai jellemzők

Az EMD GA8 egy dízelmeghajtású mozdony volt, amelyet elsősorban könnyebb vonatok vontatására terveztek. A mozdony teljesítménye 950 lóerő volt, és négytengelyes elrendezéssel készült. A maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt, ami alkalmassá tette kisebb távolságú személy- és tehervonatok vezetésére is.

  • Hajtásrendszer: dízel-elektromos
  • Tengelyelrendezés: B’B’
  • Teljesítmény: 950 lóerő
  • Maximális sebesség: kb. 100 km/h
  • Méretek: Hossz: kb. 12 méter

Szolgálati történelem

A GA8-at több országban is használták, főként Latin-Amerikában és Ázsiában, ahol az infrastruktúra és a vasúti igényekhez igazodott. Ezekben a régiókban rendszerint könnyebb teher- és személyvonatok vontatására használták. Emellett az ipari vasutakon is széleskörűen alkalmazták, ahol a kisebb méretek és teljesítmény jól jött.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk szerint nem áll rendelkezésre jelentős számú megőrzött példány múzeumokban. A GA8 inkább gyakorlati célra készült, és a legtöbb példányt üzemi állapotukban használták el.

Érdekességek és kulturális hatás

A GA8 nem vált kiemelkedő kulturális hatással bíró vasúti járművé, azonban a modellépítők körében népszerű lehetett az egyszerű, mégis jellegzetes formája miatt. A vasútmodellezők gyakran kedvelik az ilyen típusú járműveket, mivel jól illeszkednek a kisebb méretarányú vasúti diorámákba.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

További információ az EMD GA8-ról

Képek

Források: Wikipédia, Google