GCR Class 1 gőzmozdony

A GCR Class 1 gőzmozdony az 1890-es években jelent meg, mint a teljesítmény és hatékonyság szimbóluma, jelentős szerepet játszva a brit ipari fejlődésben.

Történeti háttér és gyártás

A GCR Class 1 gőzmozdonyokat a Nagy Közözép Vasút (Great Central Railway, GCR) számára tervezték, hogy kielégítsék a vasút hálózatának növekvő személy- és teherszállítási igényeit az Egyesült Királyságban. Az első példányokat 1912-ben gyártották, egy olyan korban, amikor a gőzhajtás még mindig meghatározó volt a vasúti szállításban.

A gőzmozdonyokat a Gorton vasúti műhelyekben építették, és az elsődleges tervező Sir John G. Robinson volt. A GCR Class 1 sorozat tagjait kifejezetten nagy teljesítményű és hatékony mozdonyoknak szánták, amelyek képesek voltak hosszútávú szolgálatok ellátására is.

Technikai jellemzők

A GCR Class 1 gőzmozdonyok 4-6-0 tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelentette, hogy négy futókereket és hat hajtókereket tartalmaztak. A gőzhajtás biztosította a szükséges energiát a vonatok mozgatására.

  • Hajtásrendszer: Gőzhajtás
  • Tengelyelrendezés: 4-6-0
  • Maximális sebesség: Megfelelő teljesítmény a középhosszú és hosszútávú utakra

Szolgálati történelem

A GCR Class 1 mozdonyok főként az Egyesült Királyság vasúthálózatán szolgáltak. A mozdonyokat kifejezetten személyszállítási célokra, de időnként teherfuvarozásra is használták. A szolgálatuk során különösen megbízhatónak bizonyultak, és a GCR közlekedési rendszereinek fontos részét képezték. Az idő múlásával azonban a technológia előrehaladtával sok mozdonyt kivontak a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a GCR Class 1 mozdonyokból nem maradt meg egyetlen példány sem, így ma már nem találhatóak meg múzeumok kiállításain sem.

Érdekességek és kulturális hatás

A GCR Class 1 mozdonyok beceneve „Sir Sam Fay” volt, a GCR egykori igazgatójának tiszteletére. Ezen mozdonyok egyedi jellegzetességei és teljesítményei miatt a vasútrajongók körében nagyra értékelték őket, bár modellvasúti változataik nem terjedtek el széles körben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-0

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GCR_Class_1

Képek

Források: Wikipédia, Google