GCR Class 9A gőzmozdony

A GCR Class 9A gőzmozdony ikonikus szereplője volt a brit vasúti történelemnek, büszkén képviselve a nagy sebességű szállítás úttörő korszakát a 20. század elején.

Történeti háttér és gyártás

A GCR Class 9A gőzmozdonyokat az 1880-as évek végén fejlesztették ki, hogy megfeleljenek a Great Central Railway (GCR) igényeinek. A mozdonyokat Thomas Parker tervezte, és a gyártást 1889-ben kezdték el. A gyártás célja az volt, hogy a vasúttársaság megbízható és hatékony közlekedési megoldást kapjon a személy- és tehervonatok számára. E mozdonyok gyártási helye a Gorton Works volt, ami a GCR saját műhelye.

Technikai jellemzők

A GCR Class 9A egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet 0-6-0 konfigurációval láttak el. Ez azt jelenti, hogy a mozdony három hajtott tengellyel rendelkezik, és nincsenek vezető vagy kormányzótengelyei. A mozdonyok a kazánjukban előállított gőz nyomását használták fel a hajtásra. Maximális sebességük jellemzően nem haladta meg a 80 km/h-t, ami az akkori vasúti normáknak megfelelőnek számított.

  • Hajtás: Gőz
  • Teljesítmény: Nem áll rendelkezésre pontos adat
  • Tengelyelrendezés: 0-6-0
  • Maximális sebesség: 80 km/h körüli

Szolgálati történelem

A GCR Class 9A mozdonyokat elsősorban a Great Central Railway vonalain használták. Szerepük a személy- és tehervonatok vontatása volt, és kifejezetten jól teljesítettek a kisebb távolságokra történő szállítások során. A mozdonyok szolgálata az 1880-as évektől 1920-as évekig tartott, amikor is a modernizációs igények és a technológiai fejlődés miatt kezdtek kikerülni a forgalomból. A selejtezésükre az 1900-as évek elején került sor.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon a GCR Class 9A mozdonyok közül egy sem maradt fenn a mai napig. Ezek a mozdonyok történelmük során nem kerültek múzeumokba, és nincs ismert megőrzött példányuk.

Érdekességek és kulturális hatás

A GCR Class 9A mozdonyok nem váltak széles körben ismertté vagy népszerűvé a modellezők körében, így modellvasúti formában sem igazán elterjedtek. Az iparág szempontjából viszont a Great Central Railway fontos részeként emlékezünk rájuk, mivel hozzájárultak a vasút fejlődéséhez az Egyesült Királyságban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google