Történeti háttér és gyártás
A GE U23C egy 1968-ban kifejlesztett dízelmozdony, amelyet a General Electric (GE) gyártott. A mozdony a dízelmozdonyok korszakának csúcsán, a nagy teljesítményű tehervonatok igényeire reagálva készült. A GE célja az volt, hogy a vasúttársaságok számára nagyobb teljesítményt és megbízhatóságot biztosítson, különösen a nehéz teherszállítási szolgálatokban. A gyártási időszak a késő 1960-as és a korai 1970-es évekre tehető. Az elsődleges megrendelők között amerikai vasúttársaságok szerepeltek, mint például a Louisville and Nashville Railroad és a Missouri Pacific Railroad. Az összesen gyártott példányszám 223 darab volt.
Technikai jellemzők
A GE U23C dízelmozdony hat tengelyes tengelyelrendezéssel (Co-Co) rendelkezett, ami azt jelenti, hogy mind a hat tengelye hajtott. A mozdony 2250 lóerős teljesítményt nyújtott, amelyet egy dízelmotor generált. Maximális sebessége körülbelül 113 km/h volt. A mozdony hossza 20 méter, a magassága pedig 4,3 méter volt. A mozdonyt nagy teherbírású szolgálatokra tervezték, így nem rendelkezett személyszállító kapacitással. A futómű és a fékrendszer kifejezetten a nehéz terhek mozgatására lett optimalizálva, amely biztosította a szükséges stabilitást és biztonságot.
Szolgálati történelem
A GE U23C mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államokban használták, különösen a teherszállítási vonalak mentén. A mozdonyok jól teljesítettek a nehéz teherforgalomban, és elismertek voltak megbízhatóságuk miatt. A szolgálatból való kivonásuk a 1990-es évekre tehető, amikor modernebb és gazdaságosabb mozdonyok vették át a helyüket. Egyes mozdonyokat később átépítettek vagy modernizáltak, hogy meghosszabbítsák szolgálati idejüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy megőrzött példányok vagy múzeumi szereplések léteznének a GE U23C mozdonyokból. Az ilyen típusú mozdonyok nagy része selejtezték, és nem maradt fenn működőképes állapotban.
Érdekességek és kulturális hatás
A GE U23C mozdonyok nem voltak különösebben ismertek a széles közönség számára, így a kulturális hatásuk is korlátozott maradt. Modellvasúti verziókban nem voltak széles körben elérhetők, és nem jelentek meg filmekben vagy könyvekben sem. A mozdonyok azonban a vasútmodellezők egy kis részének érdeklődését felkeltették, akik a ritka és kevésbé ismert típusokat szeretik gyűjteni.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Teljesítmény | 2250 lóerő |
Maximális sebesség | 113 km/h |
Hossz | 20 méter |
Magasság | 4,3 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GE_U23C
Képek
Források: Wikipédia, Google